Ο πρώην υπουργός Γ.Μαγκριώτης υποστήριξε από τις Σέρρες πως μπορεί να αποτραπεί η λειτουργία τους
- Ζητά την κινητοποίηση όλων των φορέων
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού ήταν η αιτία της χθεσινής επίσκεψης του τέως υπουργού Ιωάννη Μαγκριώτη στην πόλη των Σερρών. Ο υπουργός έφθασε στο Δημαρχείο Σερρών λίγο πριν τις 11.30 και συζήτησε με τον δήμαρχο Σερρών Πέτρο Αγγελίδη την επιβολή των διοδίων στην Εγνατία Οδό. Ο Γιάννης Μαγκριώτης πριν την συνάντηση αιτιολόγησε τους λόγους της επίσκεψης του και απάντησε σε δημοσιογραφικά ερωτήματα.Αρχικά αναφέρθηκε στην τοποθέτηση τριών διοδίων από τον Προμαχώνα έως και τον ανισόπεδο κόμβο Λαγκαδά. «Όσοι κινούνται από τις Σέρρες, είτε διακινούν προϊόντα και θέλουν να πάνε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα συναντήσουν και τέταρτο σταθμό διοδίων στον ανισόπεδο κόμβο Ωραιοκάστρου. Η Εγνατία Οδός είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της χώρας, κατασκευάστηκε σε χρόνο-ρεκόρ με κοινοτική χρηματοδότηση γιατί υποστηρίχθηκε από όλα τα κόμματα. Είχε ιδιαίτερο γεωστρατηγικό ενδιαφέρον και αναπτυξιακό και κοινωνικό χαρακτήρα και βοήθησε πολύ στην οδική ασφάλεια. Διόδια έπρεπε να μπουν, να έχουν μπει από το 2010 για τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού, όπως ήταν και η συμβατική υποχρέωση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όχι όμως να μπουν διόδια για 100 εκατομμύρια ευρώ δημοσιονομικό όφελος, για να πάνε στο χρέος. Το ποσό των 100 εκατομμυρίων ευρώ είναι πολύ λίγο για σαράντα διόδια και για σαράντα χρόνια. Χάνει η Εγνατία Οδός το γεωστρατηγικό της χαρακτήρα για τον οποίο κατασκευάστηκε και υποστηρίχθηκε κατά κύριο λόγο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο αναπτυξιακός της χαρακτήρας μειώνεται δραματικά για τους νομούς Σερρών, Θεσσαλονίκης και Κιλκίς αλλά και για όλη την Βόρεια Ελλάδα. Πλήττεται παράλληλα η απασχόληση και η οδική ασφάλεια. Ο Νομός Σερρών θα επιβαρυνθεί ιδιαίτερα αφού Ι.Χ και φορτηγά ερχόμενα από τον Διευρωπαϊκό άξονα και από την Βουλγαρία θα επιλέγουν τον δρόμο από το Πετρίτσι και την Ροδόπολη, το Κιλκίς και από εκεί στη Θεσσαλονίκη. Ο δρόμος αυτός έχει καταστραφεί και δεν έχει υποστηριχθεί από την Περιφέρεια στην οποία ανήκει. Η νέα επιβάρυνση του θα είναι καταστροφική όπως και ευρύτερο στο δίκτυο της Εγνατίας. Για αυτό πρέπει να αποτραπεί και μπορεί να αποτραπεί. Επειδή το όφελος από την επιβολή των διοδίων θα είναι πολύ μικρό, θα πρέπει η κυβέρνηση να διαπραγματευτεί ώστε η Εγνατία να μεταφερθεί στο Υπερταμείο– είναι κάτι που το έχει προτείνει από καιρό- να είναι εγγύηση δηλαδή για την αποπληρωμή του χρέους, να τοποθετηθούν τα αναγκαία διόδια που θα υποστηρίξουν την συντήρηση της, την ασφάλεια της και από το περίσσευμα των εσόδων από τα διόδια να χρηματοδοτούνται οι ανακατασκευές των επαρχιακών και περιφερειακών δικτύων της Βορείου Ελλάδας, που είναι παραμελημένες από το κράτος και τις περιφέρειες τα τελευταία χρόνια. Αυτό μπορεί να γίνει γιατί και οι εταίροι διασφαλίζονται, όσον αφορά το χρέος και δεν χάνει η Βόρεια Ελλάδα την δυναμική και την προοπτική της».
«Χρειάζεται η κινητοποίηση των φορέων»
Στιγμιότυπο απο την συνάντηση που είχε ο πρώην υπουργός Γιάννης Μαγκριώτης(αριστερά) με τον δήμαρχο Σερρών Πέτρο Αγγελίδη στο γραφείο του τελευταίου σήμερα το μεσημέρι.
Ο πρώην υπουργός χρέωσε στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δογματισμό και άγνοια για την επιλογή της να δημιουργηθούν 38 συν δύο διόδια και τούτο γιατί στον ανισόπεδο κόμβο Λαγκαδά θα υπάρχουν τρία πλευρικά διόδια προς Σέρρες, Κιλκίς και Λαγκαδά. Εκτίμησε ότι δεν είναι δύσκολο να αποτραπούν όλα αυτά αρκεί να το αποφασίσει και να το επιλέξει η κυβέρνηση.«Χρειάζεται η κινητοποίηση όλων των φορέων της Βόρειας Ελλάδας κάτι το οποίο έχει αρχίσει και γι’ αυτό είμαι εδώ ώστε να συντονιστούν καλύτερα όλες οι κοινωνικές και παραγωγικές δυνάμεις της περιοχής, ώστε να αποτραπεί αυτή η επιλογή» ανέφερε και πρόσθεσε ότι είναι αισιόδοξος ότι αν υπάρξει αντίδραση θα αλλάξει επιλογή η κυβέρνηση.«Ο στόχος των εταίρων θα εξυπηρετηθεί από την μεταφορά της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ για άμεση ιδιωτικοποίηση και την λειτουργία των σαράντα διοδίων στο Υπερταμείο, που και πάλι διασφαλίζονται οι Ευρωπαίοι όσον αφορά την εγγύηση των δανείων τους. Απλώς δεν θα υπάρχει η άμεση πίεση για την ιδιωτικοποίηση μέσα από το ΤΑΙΠΕΔ και την λειτουργία των σαράντα διοδίων. Τα σαράντα διόδια μπαίνουν για να γίνει εκλυστική η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι και σήμερα τα διόδια τα συγκεντρώνουν και την συντήρηση την καθημερινή την έχει ιδιώτης, τα έχει παραχωρήσει η Εγνατία. Αυτό μπορεί να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και τα παραπάνω έσοδα που θα υπάρχουν από την συντήρηση και την λειτουργία να κατευθύνονται- επειδή δεν υπάρχουν πόροι- στην συντήρηση του επαρχιακού και περιφερειακού δικτύου που είναι κατεστραμμένο στο Νομό Σερρών.
«Ευθύνες σε Σουφλιά και Αλογοσκούφη»
Το «Σ.Θ.» ρώτησε τον πρώην υπουργό αν θεωρεί λάθος το γεγονός ότι δεν είχαν κατασκευαστεί διόδια στον Προμαχώνα πολλά χρόνια πριν.Η απάντηση που έδωσε ήταν η εξής:«Τέλος διοδίων έπρεπε να είχε επιβληθεί από το 2006, Αυτή ήταν η συμβατική υποχρέωση της χώρας και κυβέρνηση ήταν τότε η Νέα Δημοκρατία. Το 2006 ο κ. Σουφλιάς υπέγραψε μία κοινή υπουργική απόφαση μαζί με τον κ. Αλογοσκούφη ανάλογη με αυτήν που υπέγραψε ο κ. Τσακαλώτος με τον κ. Σπίρτζη και προέβλεπε 13 σταθμούς στο σύνολο της Εγνατίας. Δεν επέβαλε πότε διόδια για λόγους πολιτικού κόστους, γιατί όπως θα θυμάστε είχαμε συνέχεια εκλογές εκείνη την περίοδο. Τα πρώτα πέντε διόδια επιβλήθηκαν από την δική μας κυβέρνηση το 2010, με δική μου υπογραφή. Είχε ξεσηκωθεί όλη η Βόρεια Ελλάδα όπως θα θυμάστε για τα πέντε πρώτα διόδια που επιβλήθηκαν και ήταν συμβατική υποχρέωση της Ελλάδας.Η Εγνατία με την κοινή υπουργική απόφαση Σουφλιά – Αλογοσκούφη πήρε τρία δάνεια ύψους 1,5 δις ευρώ για την ολοκλήρωση της κατασκευής, γιατί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είχε καλύψει το πλαφόν και δεν τις έδινε άλλα δάνεια. Η Τράπεζα Πειραιώς το 2009 επειδή δεν είχαν μπει τα διόδια και δεν πληρωνόταν για το δάνειο ύψους 650 εκατομμυρίων, έκανε ασφαλιστικά μέτρα και πήγε να κάνει κατάσχεση στην Εγνατία. Αυτή ήταν η κατάσταση που παραλάβαμε το 2009 μεταξύ των άλλων. Τα διόδια λοιπόν μπήκαν πέντε στον πρώτο χρόνο και αυτή την στιγμή έχει αποπληρωθεί το δάνειο της Εγνατίας, και στη συνέχεια μπήκαν άλλα τρία και σήμερα λειτουργούν οκτώ. Συνεπώς διόδια βάλαμε και για την συντήρηση και την αποπληρωμή των δανείων. Τα 13 διόδια ήταν λογική επιλογή, έπρεπε να υπάρχουν από το 2006, αυτό είχε αποφασιστεί από τότε και γι’ αυτό έχετε δίκιο στο ερώτημά σας, απλά σας ανέφερα όλα αυτά για να αποκαταστήσω την αλήθεια».
«Έπρεπε να είχαν τοποθετηθεί νωρίτερα διόδια σε Προμαχώνα»
Ο Γιάννης Μαγκριώτης αναγνώρισε στη συνέχεια ότι όντως ήταν ολιγωρία όλων των κυβερνήσεων ότι δεν είχαν επιβληθεί τόσο χρόνια διόδια στο Τελωνείο Προμαχώνα από τη στιγμή που ήταν μαζική η ροή φορτηγών Διεθνών Μεταφορών από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και όλες της χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και τα φορτηγά αυτά χρησιμοποιούσαν και έφθειραν το ελληνικό οδικό δίκτυο.«Ολιγωρία όλων των κυβερνήσεων γενικά, ναι. Αλλά η ολιγωρία έχει συγκεκριμένη αναφορά της μίας ή της άλλης κυβέρνησης. Γιατί έχουμε πολλές κυβερνήσεις που έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια. Η μεγάλη ολιγωρία ήταν της πρώτης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και η ακόμη μεγαλύτερη είναι η εγκληματική επιλογή της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ».