Συνέντευξη του γ. γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μ. Παπαμιχαηλίδη
- Από το 2002 προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες προς τους πολίτες
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Τα ΚΕΠ συστήθηκαν την 1η Μαΐου 2002 με το άρθρο 31 του νόμου 3013 (ΦΕΚ 102/Α/01-05-2002) ως αποκεντρωμένες υπηρεσίες τυποποίησης του Ελληνικού δημοσίου, όπου ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί απ΄ όλο το δίκτυό του με τα ίδιο ακριβώς τρόπο. Με αρχικό τους σύνθημα «Διακινούνται τα έγγραφα και όχι ο πολίτης» δεν άργησε να γίνει η αγαπημένη υπηρεσία των πολιτών αλλά και της πολιτικής ηγεσίας. Η γεωγραφική τους τοποθέτηση ήταν τέτοια που επέτρεπε την εξυπηρέτηση του πολίτη σε κάθε γωνιά της Ελληνικής επικράτειας. Συγκεκριμένα υπήρχε τουλάχιστον ένα ΚΕΠ ανά ένα Καποδιστριακό Δήμο και τα στελέχη που το απάρτισαν ήταν ανάλογα με τον πληθυσμό και τις υποθέσεις που διεκπεραιωνόταν. Ο δε τόπος ήταν πάντοτε ισόγειος χώρος, προσβάσιμος από τα ΑμεΑ σε κεντρικό σημείο της πόλης με χαρακτηριστική σήμανση και ομοιόμορφα γραφεία. Μ’ αυτή τη θεμελιώδη φιλοσοφία συνέχιζαν να αναπτύσσονται, ως μία ενιαία κυτταρική δομή. Σήμερα, μετά από 14 συναπτά έτη παραγωγικής λειτουργίας, έχοντας ωριμάσει ο θεσμός τόσο σε Διοικητικό επίπεδο όσο και επικοινωνιακό επίπεδο, το μόνο που είναι ίδιο στα ΚΕΠ, είναι η διάθεση των υπαλλήλων να προσφέρουν ποιοτικές άμεσες υπηρεσίες προς τους πολίτες. Λόγω του ότι ο θεσμός είναι αποδεκτός για τη λειτουργία του και για τη διασπορά των υπηρεσιών του τόσο στους πολίτες όσο και στην εκάστοτε κυβέρνηση κρίνεται σκόπιμο ο στρατηγικός επανασχεδιασμός του ενώ επιβεβλημένη κρίνεται η ποιοτική, λειτουργική και αισθητική αναβάθμισή του. Η ανάπτυξη και η περαιτέρω εξέλιξη του θεσμού, μέσα από το πρίσμα των One Stop Shops αποτελεί μονόδρομο για Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση. Είναι γεγονός ότι τα ΚΕΠ μέχρι και σήμερα δεν έχουν αξιοποιήσει τις πραγματικές δυνατότητες του, οι οποίες έχουν περιοριστεί κατά μεγάλο ποσοστό στην ανάθεση διαδικασιών που για διαφόρους λόγους μόνο τα ΚΕΠ θα μπορούσαν να φέρουν εις πέρας, επιβαρύνοντας έτσι τον μηχανισμό λειτουργίας τους με αδικαιολόγητες ουρές αναμονής. Σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε στο «Σ.Θ.» ο Μιχάλης Παπαμιχαηλίδης (Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνια Ομοσπονδίας Σωματείων ΚΕΠ) αυτή τη στιγμή λειτουργούν 1026 ΚΕΠ σε όλη την Ελλάδα από τα οποία τα 352 λειτουργούν στη Βόρειο Ελλάδα ενώ στο νομό μας λειτουργούν 24 ΚΕΠ. Τα ΚΕΠ είναι μια από τις πρωτοπόρες υπηρεσίες με ευρύ ωράριο λειτουργείας. Στα μεγάλα αστικά κέντρα λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 8 το πρωί έως τις 8 το απόγευμα ενώ το Σάββατο από τις 8 το πρωί έως τις 1 και 30 το μεσημέρι. Στις υπόλοιπες περιοχές λειτουργούν από τις 7:30 το πρωί έως τις 15:30 το μεσημέρι. Με δεκατέσσερα χρόνια ενεργής παρουσίας στην εξυπηρέτηση του πολίτη τα ΚΕΠ έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τόσο των Σερραίων πολιτών όσο και όλων των Ελλήνων. Γιατί όπως ξέρουμε όλοι μας «ο πιο αυστηρός κριτής είναι ο πολίτης» δήλωσε χαρακτηριστικά στο «Σ.Θ.» ο Μιχάλης Παπαμιχαηλίδης.
Τώρα με το Κτηματολόγιο είχατε περισσότερο φόρτο δουλειάς;
Το κτηματολόγιο είχε μία αύξηση στην παραγωγική λειτουργεία των τοπικών ΚΕΠ πάνω από 150% σε σχέση με τα προηγούμενα έτι και συγκεκριμένα σε πιστοποιητικά όπως οι ληξιαρχικές πράξεις και πλησιέστερων συγγενών.
Ποια ΚΕΠ λειτουργούν στο Νομό Σερρών;
Στο Νομό Σερρών λειτουργούν 24 ΚΕΠ και εργάζονται σε αυτά 52 άτομα. Έχουμε την ατυχία να έχουμε 11 συναδέλφους με συμβάσεις που εργαζόντουσαν στα ΚΕΠ Ορεινής, Αχλαδοχωρίου, Αγκίστρου, Πετριτσίου και Σκουτάρεως που δυστυχώς δεν ανανεώθηκε η σύμβασή τους με αποτέλεσμα τα ΚΕΠ Ορεινής, Αχλαδοχωρίου και Αγκίστρου να κλείσουν ενώ τα ΚΕΠ Πετριτσίου και Σκουτάρεως ορισμένες περίοδοι της παραγωγικής λειτουργείας τους να υπολειτουργούν. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι ο πολίτης δεν εξυπηρετείται άμεσα. Αν προσθέσουμε και τις νέες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ προς τους πολίτες αυτό σημαίνει ότι οι περιοχές αυτές προκειμένου να θεωρήσουν μια κάρτα ανεργίας ή να πάρουν ένα πιστοποιητικό διανύουν πολλά χιλιόμετρα μέχρι το επόμενο ΚΕΠ.
Θα «τρέξουν» άλλες υπηρεσίες από τα ΚΕΠ το επόμενο χρονικό διάστημα;
Ναι. Αναμένονται τα εισιτήρια κοινωνικού τουρισμού της Αγροτικής Εστίας, τα κουπόνια για θέατρο και βιβλία, ένα μέρος από το πρόγραμμα «Κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης» όπως ανακοίνωσε η αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου, πάσο για ΑμεΑ κ.α.
Ο κόσμος πως συμπεριφέρεται μέσα στα ΚΕΠ; Αναγνωρίζει την προσφορά σας, έχει απαιτήσεις;
Οι εποχές έχουν αλλάξει άνθρωποι έχουν γίνει δύσκολοι, το καταλαβαίνουμε και από τον εαυτό μας, γιατί στις συμπεριφορές μας είμαστε πολλές φορές ακραίοι. Αυτό σημαίνει ότι σε μία υπηρεσία ευρέως ενδιαφέροντος όπως είναι τα ΚΕΠ, κάποιοι μας θεωρούν ως την καλύτερη υπηρεσία του Ελληνικού Δημοσίου αλλά και κάποιο όχι. Οι υπάλληλοι των ΚΕΠ είναι αποδέκτες πολλών ξεσπασμάτων πολιτών που έχουν να κάνουν με την τρέχουσα πολιτικοοικονομική κατάσταση. Ευτυχώς δεν υπάρχουν μέχρι τώρα ακραία γεγονότα, αν και στην Πελοπόννησο κάποιος πήγε και πυροβόλησε μία συνάδελφο μας.(!!!) Έχει παρατηρηθεί ότι οι πολίτες διαμαρτύρονται πιο έντονα στους υπαλλήλους των ΚΕΠ απ’ ότι στις αρμόδιες υπηρεσίες.
Πέρασε δηλαδή στην κοινή γνώμη ότι τα ΚΕΠ εξυπηρετούν το κοινό;
Ναι αυτό πέρασε, Τα ΚΕΠ εξυπηρετούν τους πολίτες κάτω από συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις οι οποίοι δεν είναι διαπραγματεύσιμοι. Και αυτοί είναι οι νόμοι και οι εγκύκλιοι του κράτους.