Παρελθόν ο ΕΟΠΥΥ
Π. Καλώτα: «Στο μεταβατικό διάστημα θα επικρατήσει αλαλούμ»
«Θύμα» του νέου Σχεδίου Νόμου για το Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας πέφτει το Κτήριο Β’ του ΕΟΠΥΥ (πλατεία ΙΚΑ) κι αυτή είναι η πρακτική εφαρμογή της αλλαγής που φέρνει το ΠΕΔΥ, όπως διευκρίνισε η πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Σερρών κυρία Παναγιώτα Καλώτα.
«Συνολικά 8.500 γιατροί τίθενται σε διαθεσιμότητα και καλούνται να απασχοληθούν αποκλειστικά στο νέο φορέα, με την προϋπόθεση να κλείσουν τα ιατρεία τους. Από αυτούς, οι 6.500 θα φύγουν οριστικά, γιατί εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να κλείσουν σε χρόνο μηδέν τα ιατρεία τους, τη στιγμή μάλιστα που έχουν δάνεια για αποπληρωμή μηχανημάτων, επαγγελματικής στέγης κλπ.» εξήγησε η πρόεδρος και συνέχισε λέγοντας πως το νέο νομοσχέδιο δεν καθορίζει τη σχέση του φορέα με τους γιατρούς που έχουν ειδικότητα.
«Στο πρώτο αυτό μεταβατικό στάδιο θα επικρατήσει ένα αλαλούμ» τόνισε η κυρία Καλώτα «γιατί το γερμανικό σύστημα στο οποίο βασίζεται το ΠΕΔΥ έχει άλλες βάσεις, την ώρα που η Ελλάδα έχει διαφορετική γεωγραφική πληθυσμιακή κατανομή. Δυστυχώς, οι υπηρεσίες Υγείας θα αποδυναμωθούν στην Περιφέρεια, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη και για τα χρόνια νοσήματα».
Βάσει των αλλαγών που ψηφίστηκαν, οι ασφαλισμένοι (αριθμός με πλαφόν) θα «χρεώνονται» σε έναν οικογενειακό γιατρό (γενικής ιατρικής, παθολόγο ή παιδίατρο) κι αυτός με τη σειρά του θα παραπέμπει τον ασθενή στους ειδικούς.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 40.000 ειδικοί γιατροί (γεγονός που τους κάνει «ανάρπαστους» σε χώρες του εξωτερικού), ωστόσο ελάχιστοι θα απασχοληθούν τελικά στο νέο φορέα.
Οι γιατροί βρίσκονται σε αναβρασμό και σήμερα πραγματοποιούν στην Αθήνα Γενική Συνέλευση, προκειμένου να αποφασιστεί η στάση τους.
Αντιδρά η ΟΕΝΓΕ
Την ίδια ώρα, η ΟΕΝΓΕ κάνει λόγο για «ξαφνικό θάνατο» του ΕΟΠΥΥ και καταγγέλλει ότι η διαθεσιμότητα 8500 γιατρών και άλλων υπαλλήλων του και η διοικητική υπαγωγή των δομών του ΙΚΑ-ΕΟΠΥΥ στις Υγειονομικές Περιφέρειες, έγιναν για προφανείς πια λόγους:
Ν΄ αποτελέσουν τη νέα δεξαμενή διαθεσιμότητας – απολύσεων που επιβάλλουν οι μνημονιακές υποχρεώσεις της Κυβέρνησης για το 2014
να συντελέσουν στη μεθοδευμένη μείωση των δημόσιων δαπανών υγείας
να μετακυλήσουν δαπάνες του κράτους στις τσέπες των πολιτών, στους οποίους θα παρέχεται μόνον ένα « βασικό πακέτο υπηρεσιών υγείας»
να επιταχύνουν την παράδοση των υπηρεσιών υγείας στους μεγαλόσχημους ιδιώτες «επενδυτές» και στα ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα.
Σύμφωνα με την ΟΕΝΓΕ, στο Νόμο προβλέπεται ότι:
η ίδρυση Αστικών Κέντρων Υγείας επαφίεται «στην έγκριση σκοπιμότητας από τον Υπουργό Υγείας…» και οι Οργανισμοί τους σε « κοινές Υπουργικές αποφάσεις των Υπουργών Υγείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης – Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών»
τα Κέντρα Υγείας « δύναται», αλλά δεν υποχρεούνται να λειτουργούν σε 24ωρη βάση και 7 ημέρες την εβδομάδα
«με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται ο ενιαίος εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Υγείας, η στελέχωσή τους κατά κατηγορία, κλάδο, ειδικότητα…» καθώς και «ο αριθμός των δικαιούχων που επιλέγουν τον ίδιο οικογενειακό γιατρό, ο αναγκαίος αριθμός οικογενειακών γιατρών ανά ΔΥΠΕ, ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής τους, ο τρόπος παροχής υπηρεσιών και το περιεχόμενό τους, η συνεχιζόμενη εκπαίδευση των οικογενειακών γιατρών και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια»
«οι έννομες σχέσεις των οικογενειακών γιατρών με τις ΔΥΠΕ καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών»
ο ΕΟΠΥΥ διατηρεί μόνον την ευθύνη για τη λειτουργία των φαρμακείων του,
οι λειτουργικές δαπάνες των Κέντρων Υγείας μετά το 2014 «μεταφέρεται στις ΥΠΕ», χωρίς να διασφαλίζεται η χρηματοδότησή τους
με το άρθρο 25 προβλέπεται ότι «κάθε οργανική θέση που μένει κενή καταργείται αυτοδικαίως».