Ο Χ. Καλλινικίδης μιλά για το έργο και τη φύση της δουλειάς
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Οι εργασίες που εκτελούνται για τη κατασκευή της καθέτου 60 της Εγνατίας Οδού (Δερβένι- Σέρρες- Προμαχώνας) από το 2007 αποδίδουν ένα σημαντικότατο οικονομικό κεφάλαιο για την τοπική μας οικονομία.Ένα μεγάλο κομμάτι των εργασιών περιλαμβάνει την τοποθέτηση των προστατευτικών στηθαίων ασφάλειας σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου που κατασκευάζεται και ολοκληρώνεται σύντομα. Τις εργασίες αυτές έχει αναλάβει να τις διεκπεραιώσει η σερραϊκή εταιρεία ΕΝΕR.CAT EΠΕ η οποία ιδρύθηκε το 2008.Το διάστημα αυτό δεύτερο συνεργείο της εν λόγω εταιρείας εργάζεται για τον ίδιο λόγο και τον Ε 65 στην Καρδίτσα.Απευνθήκαμε στον πολιτικό μηχανικό Χαράλαμπο Καλλινικίδη, πολιτικό μηχανικό ο οποίος είναι ένας από τους δυο μετόχους της εταιρείας προκειμένου να μας ενημερώσει για την φύση αυτής της εξειδικευμένης εργασίας.
Από πότε λειτουργεί η εταιρεία σας;
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2008 με πρωταρχική δραστηριότητα την τοποθέτηση και συντήρηση των φωτοβολταϊκών. Σταμάτησε όμως απότομα η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών και η δουλειά υποχώρησε. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός της εταιρείας είναι κατάλληλος και για την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας και έτσι αξιοποιήθηκε και αυτό το κομμάτι της δραστηριότητας. Τα στηθαία ονομάζονται εδώ και πέντε χρόνια ΣΑΟ (Συστήματα αναχαίτισης Οχημάτων) και θεωρούνται τεχνικά έργα. Οι παλαιοί τύποι στηθαίων χαρακτηρίστηκαν ανασφαλείς στους νέους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας και εναρμονιστήκαμε με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Σήμερα υπάρχουν 25 είδη ΣΑΟ που τοποθετούνται κυρίως στους αυτοκινητόδρομους. Βασικό στοιχείο για τον τύπο που θα επιλεγεί είναι η επιτρεπόμενη ταχύτητα των οχημάτων και τα εμπόδια που βρίσκονται πίσω από τα ΣΑΟ (οικίσκοι, στύλοι φωτισμού, υψόμετρο).
Όταν ξεκίνησε να λειτουργεί η επιχείρηση υπήρχε η σκέψη της δραστηριότητας στην τοποθέτηση στηθαίων;
Βεβαίως και υπήρχε. Βάση της νομοθεσίας για να δημιουργηθεί μία τέτοια εταιρεία θα πρέπει να έχει οδηγούς, χειριστές και εξειδικευμένο προσωπικό. Πέρα όμως από αυτό η εταιρεία κι εγώ προσωπικά ως μηχανικός εκπαιδεύτηκα από την προμηθεύτρια εταιρεία που μας έχει δώσει το κατάλληλο ISO για να μπορούμε να τοποθετούμε τα συστήματα ασφάλειας.Αντιμετωπίζοντας τα ΣΑΟ ως τεχνικό έργο, πρέπει να υπάρχει άνθρωπος που θα γνωρίζει, να διαβάζει το σχέδιο της οδοποιίας, να διαβάζει και να ξέρει ποιόν τύπο στηθαίου θα τοποθετήσει, γιατί σε απόσταση ενός χιλιομέτρου μπορούν να αλλάξουν τρείς και τέσσερις τύποι.
Σε πόσα χιλιόμετρα τοποθετήσατε στηθαία στον κάθετο 60 της Εγνατίας Οδού;
Σε όλο το έργο από την ανάβαση του Προβατά μέχρι και το «κούμπωμα» του δρόμου έξω από το Μελενικίτσι τα ΣΑΟ τοποθετήθηκαν από την δική μας εταιρεία. Η δουλειά μας δόθηκε από τις δυο αναδόχους εταιρείες ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡΑ.
Τα στηθαία ή άλλιώς ΣΑΟ όπως ονομάζονται τώρα, σε ποιες πόλεις της Ελλάδας κατασκευάζονται;
Σε τρία σημεία στην Ελλάδα υπάρχουν τέτοια εργοστάσια. Το πρώτο είναι στη Λάρισα, όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας FRACASO, αυτή η εταιρεία παράγει όλους τους τύπους των στηθαίων. Υπάρχει επίσης μία ελληνική εταιρεία στο Κιλκίς ενώ η τρίτη έχει έδρα το Σχηματάρι στην Εύβοια. Αυτές οι τρείς είναι οι κατασκευάστριες εταιρείες στην Ελλάδα. Υπάρχουν βέβαια και πολλοί έμποροι που εισάγουν στηθαία από τη Γερμανία, την Τουρκία, τη Βουλγαρία. Πάντως όλα τα στηθαία που τοποθετήθηκαν από εμάς στον κάθετο 60 της Εγνατίας Οδού και στον Ε65 στην Καρδίτσα είναι Ελληνικά, τα προμηθευτήκαμε από την εταιρεία FRACASO.
Τι απομένει για να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί το έργο της καθέτου 60 της Εγνατίας Οδού;
Η εταιρεία “ΑΚΤΩΡ” δουλεύει εντατικά για την ολοκλήρωση του έργου και την απόδοση στην κυκλοφορία. Αυτή την στιγμή παράλληλα με τις εργασίες της τοποθέτησης των ΣΑΟ, εκτελούνται έργα διαγραμμίσεων, τοποθετούνται πινακίδες σήμανσης, έργα για την προστασία των πρανών, ενώ θα ξεκινήσουν και οι εργασίες ηλεκτροφωτισμού. Το δίκτυο βέβαια υπάρχει. Πρέπει να ολοκληρωθεί ο φωτισμός στους κόμβους που είναι απαραίτητος ειδικά το βράδυ.Εμείς με οκτώ εργάτες τοποθετούμε τα ΣΑΟ κι έχουμε δεκαπέντε μέρες, με ένα μήνα δουλειά.Για τους άλλους υπεργολάβους που εκτελούν άλλες εργασίες δεν μπορώ να γνωρίζω σε πόσο χρονικό διάστημα θα τελειώσουν το αντικείμενο της εργασίας τους που έχουν αναλάβει να φέρουν σε πέρας.