Ανθρώπινη επιχειρηματική δύναμη από τις Σέρρες
- Γιόρτασε φέτος τα 30 χρόνια επιχειρηματικής διαδρομής
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Αυτοδημιούργητοι επιχειρηματίες οι αδελφοί Κάντζα, κρατούν στα χέρια τους το τιμόνι του ομώνυμου ομίλου σούπερ μάρκετ με ιδιαίτερη επιτυχία 30 χρόνια τώρα. Τα πρώτα τους επιχειρηματικά βήματα έγιναν στη γενέτειρα τους, το Βαλτερό Σερρών όπου δραστηριοποιούνταν στην τυποποίηση αγροτικών προϊόντα το 1977. Άνθρωποι με ικανότητες καιγνήσιο ταλέντο καλλιέργησαν στο Νομό Σερρών την ιδέα των Σούπερ Μάρκετ. Ξεκίνησαν από το μηδέν και διέγραψαν μία αξιοζήλευτη επιχειρηματική διαδρομή. Η φετινή χρονιά είναι επετειακή καθώς η επιχείρηση συμπλήρωσε 30 χρόνια στο χώρο έχοντας να επιδείξει αξιόλογες επιδόσεις αφού μετρά 26 καταστήματα και απασχολεί 280 εργαζομένους. Στη μακροσκελή συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Δημήτρης (Τάκης) Κάντζας αποκαλύπτει πως το μυστικό της επιτυχίας είναι οι άνθρωποι. Δεν είναι τυχαίο ότι οι επιχειρηματίες μεταλαμπάδευσαν στο προσωπικό τους την αμεσότητα ώστε ο πελάτης να συνομιλεί με το προσωπικό των καταστημάτων, να έχει την ευχέρεια να συζητά με τους υπαλλήλους σπάζοντας το απρόσωπο στοιχείο και την ψυχρότητα που μοιραία υπάρχει σε ένα σούπερ Μάρκετ. Η επιχείρηση στην πολύχρονη διαδρομή της στήριξε και στηρίζει με συνέπεια κοινωνικά δρώμενα, τους συνεργάτες της και τους πελάτες της, και ο Τάκης Κάντζας νιώθει σήμερα την ανάγκη να ευχαριστήσει όλους αυτούς μέσα από τις στήλες του «Σ.Θ.».
Πως ξεκίνησε η ιδέα της δημιουργίας των Σούπερ Μάρκετ; Μήπως η προπαρασκευή έγινε με τη δημιουργία και λειτουργία τυποποιητηρίου αγροτικών προϊόντων που είχατε δημιουργήσει στο Βαλτερό Σερρών;
Το κατάστημα της οδού Βενιζέλου
Σίγουρα έπαιξε ρόλο η δημιουργία και λειτουργία τυποποίησης αγροτικών προϊόντων στο Βαλτερό. Θυμάμαι την χρονιά 1977 όταν δημιουργήθηκε η εταιρεία “Σταμάτης Κάντζας και Υιοί” με αντικείμενο την τυποποίηση Αγροτικών Προϊόντων μας δόθηκε η ευκαιρία να μπούμε μέσα στα καταστήματα. Τότε Σούπερ Μάρκετ δεν υπήρχαν, υπήρχαν τα παντοπωλεία. Βέβαια υπήρχε η επαφή μας με σούπερ Μάρκετ αφού τα προϊόντα που τυποποιούσαμε τα στέλναμε και στην Αθήνα. Εκεί μπορώ να πω ότι γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας Σούπερ Μάρκετ που δεν είχε έρθει ακόμη στο Νομό Σερρών. Η επαφή αυτή διατηρήθηκε ώσπου άρχισαν και στις Σέρρες να δημιουργούνται κάποια σούπερ Μάρκετ. Είχαμε δημιουργήσει επίσης μετά την ίδρυση της πρώτης εταιρείας μας μία αποθήκη στις Σέρρες χονδρικής πώλησης για προϊόντα που αφορούσαν τα παντοπωλεία και έτσι δημιουργήθηκε έδαφος να διεισδύσουμε περισσότερο στα καταστήματα και την τότε αγορά. Την εποχή εκείνη κάποια παντοπωλεία στις Σέρρες εξελίχθηκαν σε σούπερ Μάρκετ.
Πότε δημιουργήθηκε το πρώτο Σούπερ Μάρκετ της επιχείρησης και πόσα καταστήματα λειτουργούν σήμερα;
Την εποχή εκείνη άρχισε να γυρίζει στο μυαλό μας η ιδέα των Σούπερ Μάρκετ γιατί δραστηριοποιούμασταν στο χώρο. Τότε μας δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσουμε το πρώτο κατάστημα μας απέναντι από την εκκλησία της Παναγίτσας. Υπήρχε εκεί ένα από τα πρώτα σούπερ Μάρκετ που είχε δημιουργήσει ο Γιώργος Οικονόμου. Αγοράσαμε το κατάστημα της Παναγίτσας και στις 13 Φεβρουαρίου του 1985 έγιναν τα πρώτα μας εγκαίνια ημέρα Τρίτη με πολύ μεγάλη χιονόπτωση. Θυμάμαι χαρακτηριστικά εκείνα τα εγκαίνια που έγιναν ήμασταν μεταξύ φίλων γιατί ήμασταν άγνωστοι στην αγορά των Σερρών. Είχαμε όμως «πιστεύω» και θέληση να πετύχουμε. Σήμερα λειτουργούν 26 καταστήματα, τα περισσότερα στην πόλη των Σερρών. Καταστήματα υπάρχουν στην Ηράκλεια, στη Ροδόπολη, στη Νιγρίτα ενώ υπάρχουν και καταστήματα που λειτουργούν το καλοκαίρι στην παραλία Οφρυνίου. Τώρα τελευταία δημιουργήσαμε μία καινούργια αλυσίδα καταστημάτων με την επωνυμία «Φθηνότοπος» στη Θεσσαλονίκη. Εκεί λειτουργούν έξι καταστήματα.
Κάποια στιγμή είχατε δημιουργήσει κατάστημα στο κάμπινγκ των αδελφών Ιωαννίδη στον Πρινό της Θάσου. Από εκείνη την περίοδο υπήρχαν τα σχέδια επέκτασης σε άλλες πόλεις;
Θυμάμαι εκείνη την περίοδο, τον χειμώνα του 1985 που δημιουργήθηκε το πρώτο μας κατάστημα απέναντι από την εκκλησία της Παναγίτσας και την Άνοιξη της ίδιας χρονιάς δημιουργήθηκε η ανάγκη καταστήματος στον Πρίνο της Θάσου. Ήταν τα πρώτα μας βήματα στο χώρο και παρά την οικονομική στενότητα η δημιουργία εκείνου του καταστήματος μας βοήθησε παρά πολύ. Η λειτουργία ενός καταστήματος σε μία περιοχή που έσφυζε τουριστικά διεύρυνε τους ορίζοντες μας και μας βοήθησε οικονομικά.
Ποιο είναι κατά την γνώμη σας το μυστικό της επιτυχία της 30χρονης πορείας σας;
Το κατάστημα στην περιοχή Σαράντα Μάρτυρες
Θα σας το περιέγραφα με δύο λέξεις: Δουλειά και άνθρωπος. Πιστεύω ότι η επιτυχία οφείλεται στο γεγονός ότι δώσαμε μεγάλη σημασία στον παράγοντα άνθρωπο. Μπορεί τα αποτελέσματα και οι αριθμοί να δικαίωσαν τις επιλογές μας αλλά πρωτεύων παράγοντας ήταν οι άνθρωποι. Εννοώ φυσικά τους εργαζομένους μας γιατί με αυτούς και με τις αρχές και αξίες που θέσαμε μέσα στη φιλοσοφία της εταιρείας μας δημιουργήθηκαν γερά θεμέλια. Σε αυτά τα γερά θεμέλια κτίζεται ο όμιλος Επιχειρήσεων «Κάντζας». Και μέσα στους ανθρώπους συμπεριλαμβάνονται ασφαλώς οι συνεργάτες και οι καταναλωτές. Σε όλους αυτούς δώσαμε την δέουσα προσοχή ώστε η συνεργασία μας να είναι άριστη. Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα μεταξύ της διοίκησης και εργαζομένων που να είναι αμφίδρομο. Να υπάρχει η εμπιστοσύνη, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός και η εκτίμηση. Μεταξύ των εργαζομένων να υπάρχει σεβασμός, συναδελφικότητα και αλληλεγγύη. Δημιουργήθηκε μία επαγγελματική αγάπη που μας γέμισε περηφάνια για τη δουλειά που προσφέρουμε. Αυτή η αγάπη αναγνωρίζεται από τους καταναλωτές και ως εκ τούτου υπάρχει η ανταπόκριση και σταθερότητα των πελατών τόσα χρόνια. Όλα αυτά τα χρόνια βέβαια προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε την θεωρία της δοτικότητας η οποία καθημερινά γινόταν πράξη. Ήμασταν κοντά στα κοινωνικά γεγονότα στους ανθρώπους, πελάτες και συνεργάτες αθόρυβα και ουσιαστικά θα έλεγα. Όλα αυτά τα είδε ο κόσμος, μας εκτίμησε και μπορώ να πω ότι και μας αγάπησε. Όλοι οι εργαζόμενοι μας νιώθουν την επιχείρηση μας σαν δική τους δουλειά.
Διακρίνουμε ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων σας συνομιλεί, έχει αποκτήσει μία οικειότητα με το καταναλωτικό κοινό σπάζοντας την «απροσωπία» που συνήθως υπάρχει στα Σούπερ Μάρκετ
Αυτό που περιγράφετε αφορά το κλίμα που προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε και το οποίο σας περιέγραψα νωρίτερα. Οι εργαζόμενοι μας ένιωσαν την επιχείρηση μας σαν δική τους δουλειά. Η αγάπη αυτή εκδηλώνεται μέσα στα καταστήματα μας προς τους πελάτες μας. Οι καταναλωτές ένιωσαν την αγάπη και τον αέρα των εργαζομένων και ανταπέδιδαν την αγάπη τους. Αυτό προσπαθήσαμε να περάσουμε στους εργαζομένους μας και σε ένα βαθμό το καταφέραμε.
Τώρα που τα διαθέσιμα εισοδήματα κάθε νοικοκυριού περιορίστηκαν με ποιες εναλλακτικές προτάσεις προσεγγίζετε τον πελάτη;
Προσπαθούμε να είμαστε κοντά τους καταναλωτές, πελάτες μας με ποιοτικά προϊόντα, καλό σέρβις, με σωστές τιμές και προσφορές διευκολύνοντας και καλύπτοντας τις ανάγκες των καταναλωτών. Σήμερα οι επιχειρήσεις δεν κοιτούν το κέρδος αλλά να καλύπτονται τα έξοδα και οι ανάγκες της επιχείρησης. Έχουν μειωθεί τα ποσοστά κέρδους. Όλα αυτά τα χρόνια μέσα σε δύσκολους καιρούς μπορέσαμε και κάναμε την ανάπτυξη μας.
Πως αντιμετωπίζετε τον ανταγωνισμό και πως αμύνεται η επιχείρηση στην πρωτοφανή κρίση που βιώνει η ελληνική κοινωνία;
Είχαμε μία φιλοσοφία από τότε που ξεκινήσαμε. Να είμαστε κοντά στον πελάτη και τον εργαζόμενο. Να είμαστε σε πολλά σημεία πώλησης για να μην ταλαιπωρούμε τους πελάτες μας. Σε αυτή την διάρκεια των ετών δημιουργήσαμε μία άλλη εταιρεία με αντικείμενο την Αρτοποϊα. Ήταν μία επένδυση που μας βοήθησε να αποκτήσουμε πιστούς πελάτες. Δημιουργήσαμε τμήματα μαναβικής, κρεοπωλείο με ντόπια κρέατα μέσα στα καταστήματα μας. Επίσης δημιουργήσαμε πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε άριστη ποιότητα και πολύ καλές τιμές. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να ελέγχουμε όλα αυτά τα προϊόντα από πλευράς ποιότητας, σέρβις και καλές τιμές. Αυτό έγινε για να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί και προσιτοί στους πελάτες μας.
Τι θέση έχουν τα ελληνικά, τα σερραικά προϊόντα στο ράφι σας;
Από την πρώτη στιγμή φροντίσαμε τα τοπικά προϊόντα να έχουν πρωτεύοντα ρόλο στα ράφια μας. Κάναμε αγώνα για αυτό. Καθιερώσαμε εκθέσεις, με εβδομάδες σερραϊκών προϊοντών για να βοηθήσουμε τα τοπικά προϊόντα.
Πόσους εργαζομένους απασχολεί η επιχείρηση σήμερα. Μειώσατε το προσωπικό από τότε που ξεκίνησε η κρίση;
Απασχολούμε 280 ανθρώπους εργαζομένους. Δε μπορώ να πω ότι μειώσαμε το προσωπικό αλλά στη μεγάλη συγκέντρωση του ομίλου που κάνουμε κάθε χρόνο πήραμε μία σπουδαία απόφαση. Επειδή η κατάσταση που δημιουργήθηκε με την κρίση ήταν στενάχωρη και δεν θέλαμε να απολύσουμε κανέναν εργαζόμενο μας μειώσαμε κατά μία ώρα τον χρόνο εργασίας των συνεργατών μας για να μην απολυθεί κανείς. Ήταν κάτι που αποφασίστηκε από όλους.
Περιγράψτε μας μία από τις δύσκολες και μία από τις ευχάριστες επιχειρηματικές μας στιγμές;
Δε μπορώ να διακρίνω μία συγκεκριμένη στιγμή. Υπήρχαν πολλές δυσκολίες. Από την πρώτη στιγμή που δημιουργήσαμε το πρώτο κατάστημα είχαμε ανταγωνισμό. Είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση για να αντέξουμε. Σκεφτείτε ότι ο Νομός Σερρών έχει αναλογικά τα περισσότερα σούπερ Μάρκετ σε σχέση με τον πληθυσμό του και σκεφθείτε τι προσπάθεια έπρεπε να κάνουμε για να αντέξουμε τόσα χρόνια. Ευχάριστες στιγμές ήταν και είναι οι προσπάθειες μας είχαν και έχουν καλά. Απόδειξη αυτού είναι ότι φθάσαμε εδώ που φθάσαμε και χωρίς σκοτεινά και θολά σημεία δημιουργήσαμε τον όμιλο «Κάντζα» που αναγνωρίζει και έχει την εκτίμηση του κοινού.
Θέλετε να προσθέσετε κάτι άλλο με την ευκαιρία της συνέντευξης;
Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους εργαζομένους και τους πελάτες μας γιατί χωρίς αυτούς δε θα είχαμε λόγο ύπαρξης. Επίσης θέλω να αναφέρω ότι τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης τα ηνία είχε ο πατέρας μας Σταμάτης Κάντζας τον οποίο ευχαριστούμε και ευγνωμονούμε εγώ και ο αδελφός του Γιώργος.