Από το ΚΕΣΥΠ ΣΕΡΡΩΝ
Με οδηγίες για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου απευθύνονται στους υποψήφιους φοιτητές οι υπεύθυνες Σ.Ε.Π. του ΚΕΣΥΠ (Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού του υπουργείου Παιδείας) Σερρών Βασιλική Δινάκη και Φωτεινή Δομουχτσή, τονίζοντας τα εξής:
«Αγαπητέ/ή μαθητή/τρια,
Τα δύσκολα πέρασαν! Μετά από μια κοπιαστική χρονιά έφτασε η στιγμή που επιθυμούσες! Οι εξετάσεις τελείωσαν! Μαζί με αυτές τελείωσε όμως και το σχολείο … Θα έρθουν πολλές στιγμές στη ζωή σου που θα αναπολήσεις τα μαθητικά σου χρόνια και άλλες τόσες που θα τα ευγνωμονείς για τον κόπο που κατέβαλες, ώστε να μπορέσεις να προχωρήσεις στις σπουδές σου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή ανοίγονται μπροστά σου νέοι ορίζοντες … νέες εμπειρίες, γνώσεις, γνωριμίες … σε περιμένει μια νέα αρχή. Η νέα αρχή στη ζωή σου είναι συναρπαστική, γιατί μπορείς να θέσεις νέους στόχους όχι μόνο εκπαιδευτικούς και επαγγελματικούς αλλά και προσωπικούς.
Αυτό που μένει τώρα είναι να επιλέξεις τις σπουδές που είναι κατάλληλες για εσένα συμπληρώνοντας σωστά το μηχανογραφικό δελτίο.
Αρχίζουμε…
Σιγά – σιγά άρχισε να καταστρώνεις το προσωπικό σου σχέδιο με ηρεμία και θετική σκέψη.
Επιλέγω τις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνοντας υπόψη τα παρακάτω κριτήρια:
1.Τα ενδιαφέροντα μου και την προσωπικότητα μου
Πρώτο και βασικό κριτήριο επιλογής σπουδών είναι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου. Από τη στιγμή που έχω κατακτήσει ένα επιθυμητό επίπεδο αυτογνωσίας, επιλέγω σπουδές που πραγματικά μου ταιριάζουν, με ενδιαφέρουν και που μπορώ να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις τους. Είναι καλύτερο να σπουδάσω στο Τμήμα που με ενδιαφέρει, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι οι 3 στους 4 φοιτητές που διακόπτουν τις σπουδές τους δηλώνουν ότι οι προσδοκίες και τα ενδιαφέροντά τους βρέθηκαν σε αντιπαράθεση με το αντικείμενο σπουδών και τα μαθήματα των τμημάτων στα οποία πέτυχαν την εισαγωγή τους.
Να σημειώσουμε εδώ ότι δεκάδες αριστούχοι που καθοδηγήθηκαν από γονείς, φίλους και «κοινή γνώμη» σε τμήματα ΑΕΙ με αποκλειστικό κριτήριο την υψηλή τους βαθμολογία (π.χ. Ιατρική ή Πολυτεχνείο ή Νομική κλπ.), χωρίς πραγματικά να τους ενδιαφέρει το αντικείμενο σπουδών, βρέθηκαν την επόμενη χρονιά να είναι ξανά υποψήφιοι στους καταλόγους της κατηγορίας του 10% ή να συμμετέχουν εκ νέου στις πανελλαδικές εξετάσεις επιδιώκοντας εξαρχής την πρόσβασή τους σε Τμήμα που πραγματικά τους ενδιαφέρει.
2.Το αντικείμενο σπουδών και το πρόγραμμα σπουδών των σχολών.
Είναι σημαντικό να διερευνήσω τα μαθήματα που διδάσκονται στις σχολές, γιατί υπάρχει πάντα περίπτωση να βρεθώ εξ απροόπτου, παρακολουθώντας τα μαθήματα μιας σχολής που δε με ενδιαφέρουν. Παράλληλα επειδή τα διδασκόμενα μαθήματα ακόμα και σε ίδιες σχολές διαφορετικών πανεπιστημίων (π.χ. σχολές φιλολογίας) δεν είναι ίδια μπορώ να επιλέξω τη σχολή με το πρόγραμμα σπουδών που με ενδιαφέρει περισσότερο.
3.Τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις επιδόσεις μου.
Οφείλω στον εαυτό μου και στο μέλλον μου να γνωρίζω ή να διαπιστώσω – αν δεν το έχω κάνει ήδη – ποιος είμαι και τι μπορώ να κάνω, ποιες είναι οι ικανότητες και οι δεξιότητες μου, σε ποια μαθήματα μπορώ να αποδώσω καλύτερα.
4.Τα οικογενειακά και οικονομικά δεδομένα, ο τόπος σπουδών.
Η συζήτηση με την οικογένειά μου είναι δεδομένη. Ώρες συζητήσεων … για να καταλήξουμε στις επιλογές των σπουδών. Είναι πιθανό να έχω επηρεαστεί από το επάγγελμα του πατέρα, της μητέρας, του αδελφού, των συγγενών κλπ, από τις επιθυμίες και τις προσδοκίες όλων των παραπάνω. Τελικά όμως θα πρέπει να καταλήξω σε ποιο βαθμό θα πρέπει να αφήσω όλα τα παραπάνω να με επηρεάσουν. Προτεραιότητα έχουν οι δικές μου επιθυμίες, ικανότητες και δυνατότητες. Τα οικονομικά της οικογένειάς μου είναι επίσης ένα σημαντικό δεδομένο που θα πρέπει να λάβω υπόψη μου. “Σπουδές εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας μου ή στην πόλη μου”; Πρόκειται για ένα δίλημμα χιλιάδων υποψηφίων καθώς όλο και περισσότερους τους απασχολεί πλέον το κόστος σπουδών.
4.Τα επαγγελματικά δικαιώματα
Θα πρέπει να λάβω σοβαρά υπ’ όψη μου τα επαγγελματικά δικαιώματα που μου εξασφαλίζει η αποφοίτησή μου από ένα πανεπιστήμιο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτά αποτελούν το μοναδικό συστατικό μιας επιτυχημένης σταδιοδρομίας.
5.Τις μεταπτυχιακές σπουδές
Επειδή η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν αποτελεί πλέον την οροφή των σπουδών, καθώς έχει ήδη δημιουργηθεί κι ένας παραπάνω όροφος μεταπτυχιακών σπουδών και εξειδίκευσης, καλό θα είναι να επιλέξω τμήματα με δυνατή, πλατιά κι επίκαιρη γνωστική βάση έτσι, ώστε αργότερα με το τέλος των προπτυχιακών μου σπουδών να μπορώ να συνεχίσω για μεταπτυχιακές σπουδές.
6.Την αγορά εργασίας – Τις επαγγελματικές προοπτικές των σπουδών
Κανένα τμήμα δεν μπορεί να εγγυηθεί πλέον την πλήρη και άμεση απορρόφηση των πτυχιούχων του. Στους επίσημους και ανεπίσημους καταλόγους ανεργίας και ετεροαπασχόλησης συμμετέχουν με μικρότερα ή μεγαλύτερα ποσοστά όλες ανεξαιρέτως οι ειδικότητες στις οποίες παραπέμπουν οι σπουδές όλων των τμημάτων ΑΕΙ – ΤΕΙ. Μέσα σε 4-5 χρόνια μπορεί να αλλάξει ριζικά η αγορά εργασίας και αυτό έχει αποδειχθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Οι αλλαγές αυτές είναι ακόμα πιο γρήγορες και απροσδόκητες σε περιόδους οικονομικής κρίσης!
Συμπερασματικά, κατά την επιλογή σπουδών λαμβάνω υπ’ όψη μου όλους τους παραπάνω παράγοντες και κυρίως επικεντρώνομαι στα ενδιαφέροντά και τις κλίσεις μου, – τι μου αρέσει να κάνω, τι ικανότητες έχω και τι μπορώ να κάνω καλά – διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να καταλήξω και με σπουδές που δεν με ενδιαφέρουν και άνεργος.
Σε κάθε περίπτωση, θετικές προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης έχουν αυτοί που είναι άριστοι στο αντικείμενό τους!
Η ΣΩΣΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΔΕΛΤΙΟΥ
Πώς ξεκινάω…
Δημιουργώ μια λίστα με όλα τα τμήματα που πραγματικά με ενδιαφέρουν (ως αντικείμενο σπουδών και ως επάγγελμα) στο μηχανογραφικό δελτίο και στα επιστημονικά πεδία που πρόκειται να «ανοίξω», ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής.
Επιλέγω ένα Τμήμα κάθε φορά, το πρώτο στις προτιμήσεις μου, το αντιγράφω σε μια νέα κατάσταση και το σβήνω από την αρχική λίστα. Από τα εναπομείναντα τμήματα, επιλέγω την επόμενη πρώτη επιλογή μου μέχρι να αντιγράψω όλα τα επιθυμητά τμήματα από την αρχική κατάσταση στη νέα.
Σημειώνω δίπλα σε κάθε τμήμα σε ποιο πεδίο ανήκει.
Αριθμώ τις προτιμήσεις μου, είτε με βάση το Τμήμα που με ενδιαφέρει σε όλες τις πιθανές πόλεις είτε με βάση το Τμήμα της προτίμησής μου και άλλα εναλλακτικά τμήματα που έχουν έδρα στην πόλη που με ενδιαφέρει συνεκτιμώντας οικονομικούς, κοινωνικούς και οικογενειακούς παράγοντες.