Στις 19 Φεβρουαρίου δημοσιεύθηκε στο “Σ.Θ.”, στη στήλη “στο Παρασκήνιο” το εξής σχόλιο:
«Εμπρός… πίσω!»
Την Τρίτη ελήφθησαν οι τελικές αποφάσεις για τη σύσταση και λειτουργία του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης του «τουριστικού προϊόντος» της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών. Πραγματοποιήθηκε σύσκεψη, έγινε εκτενής συζήτηση, κατατέθηκαν απόψεις, ετέθησαν ερωτήματα… Τελικά, αποφασίστηκε, στον Οργανισμό να συμμετάσχουν 23 φορείς με όργανο υλοποίησης την Αναπτυξιακή Εταιρία Σερρών, ενώ παράλληλα θα εκλεγεί κι ένα πενταμελές εποπτικό όργανο.
«Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν»…
Παρόμοιες αποφάσεις πρέπει να έχουν ληφθεί δεκάδες, από την εποχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ακόμη. Σχεδιασμός, στόχευση και ανάγκη… «επικαιροποίησης» ένα βήμα πριν την υλοποίηση, γιατί στο χρονικό διάστημα από τη λήψη της απόφασης μέχρι την εφαρμογή είχαν συντελεστεί… κοσμογονικές αλλαγές!
Κι ενώ έχει αποδειχθεί ότι το «μοντέλο» αυτό δεν «περπατάει», εμείς επιμένουμε στο αγαπημένο σύνθημα του τηλεοπτικού δημάρχου Περίανδρου Πώποτα: «εμπρός… πίσω!».
Αν δεν με απατά η μνήμη μου, ο πρόσφατος… καημός για τη σύσταση ενός φορέα που θα επικεντρωθεί στον Τουρισμό προέκυψε μετά τα σημαντικά ευρήματα στο Λόφο Καστά και την κατακόρυφη αύξηση της επισκεψιμότητας στην περιοχή.
Τη δεδομένη στιγμή, όμως, δεν φαίνεται να απασχολεί τόσο εκείνη η περιοχή, όσο το «πακέτο» ολόκληρου του Νομού.
Οπότε, δεν θα πρέπει να πέσουμε από τα σύννεφα, αν ο δήμαρχος εκείνης της περιοχής, ο Κώστας Μελίτος, αναζητήσει άλλους τρόπους (ή και «συμμάχους») προκειμένου να διαχειριστεί το «θησαυρό» που έχει στο «σπίτι» του…
Με την Αμφίπολη να βρίσκεται εκτός σχεδίου, (κι αν όχι, σίγουρα στα… πέριξ και όχι στο κέντρο του) ο υπό σύσταση φορέας αυτοαναιρεί την αναγκαιότητα ύπαρξής του. Κι αυτό είναι, νομίζω, το πρώτο λάθος του. Τα υπόλοιπα, θα είναι απλώς επακόλουθα…
Β.Α.
Η απάντηση της Π. Ε. Σερρών
Απαντώντας σε δημοσίευμα-σχόλιο «Εμπρός…πίσω» του φύλλου της εφημερίδας σας της 19/02/2015 με υπογραφή της συντάκτριας Β.Α. και προς αποκατάσταση της αλήθειας αναφέρουμε τα εξής:
1.- Ευθύς εξ αρχής λέμε ότι «η προσπάθεια είναι καλύτερη από…. το τίποτα» και ως εκ τούτου η δηκτικότητα και το ειρωνικό ύφος του όλου σχολίου φρονούμε ότι παρέλκουν.
2.- Η αναγκαιότητα σύστασης του «Οργανισμού Τουρισμού» απορρέει από την λόγω «Καλλικράτη» Δημοσιονομική αδυναμία για οικονομική και διαχειριστική αυτοτέλεια-αυτοδυναμία της Περιφερειακής Ενότητας στην τουριστική προβολή. Την πρωτοβουλία αυτή έχει το Μητροπολιτικό Κέντρο, η Θες/νίκη, εν ονόματι της ενιαίας για όλη την Περιφέρεια (Κεντρική Μακεδονία) προβολής, η οποία όμως δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες μας ως νομού, αφού το τουριστικό όφελος μιας τέτοιας προβολής δεν εξακτινώνεται στην «περιφέρεια» της Περιφέρειας.
Είναι η πρώτη φορά που Διοίκηση και Φορείς (Δημόσιοι και Ιδιωτικοί) προσπαθούν να οργανώσουν και υλοποιήσουν μία τέτοια πρωτοβουλία, η οποία, δοθείσης της ευκαιρίας, ενθαρρύνεται και από τον Περιφερειάρχη, αφού θα δρα παράλληλα και συμπληρωματικά με αυτήν της Περιφέρειας και κυρίως χωρίς κόστος γι΄αυτήν. Συνεπώς το «δεκάδες φορές» από την εποχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είναι τουλάχιστον αυθαίρετο αν όχι κακόβουλο και θάπρεπε η συντάκτρια πριν «εκτεθεί» να ενημερωθεί προηγουμένως. Κάτι άλλο θα είχε στο μυαλό της το οποίο συγχέει με την παρούσα προσπάθεια.
Επί Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης υπήρχε οικονομική και διαχειριστική αυτοτέλεια της Νομαρχίας , οπότε «εμείς αποφασίζαμε για μας», μέσα από γενναίες πιστώσεις που πριμοδοτούνταν κατά 50% από τον ΕΟΤ, αλλά και από ιδιώτες Αυτήν την αυτοτέλεια θέλουμε να αποκτήσουμε μέσω του Οργανισμού..
Και βέβαια πρέπει να υπάρχει και σχεδιασμός και στόχευση και επικαιροποίηση, αν θέλουμε η σχέση όφελος/κόστος να είναι μεγαλύτερη της μονάδας και συνεπώς να είναι ζώσα η βιωσιμότητα της προσπάθειας. Η παρούσα πρωτοβουλία δεν έχει το χαρακτήρα μιας μελέτης, που όντως θα μπορούσε να σκονίζεται σε κάποια συρτάρια, αλλά το χαρακτήρα του «πρακτέου» και του «άμεσα υλοποιήσιμου». Εφόσον ολοκληρωθεί η σύσταση, θα αρχίσει αμέσως η υλοποίηση, αφού υπάρχει τεχνογνωσία, τόσο από την ΑΝΕΣΕΡ, όσο και από τη Διοίκηση και τους ιδιώτες (ξενοδόχοι κλπ), στους οποίους δίνουμε πρωτοβουλία. Επί είκοσι (20) περίπου χρόνια διαχειριζόμαστε τέτοια προγράμματα τουριστικής προβολής.
3.- Με το «μοντέλο που δεν περπατάει» προφανώς εννοεί η συντάκτρια την ανακολουθία λόγων και έργων. Όμως είναι η πρώτη φορά λειτουργίας ενός τέτοιου Φορέα , ας τον δούμε και ας τον κρίνουμε εκ του αποτελέσματος. Το προηγούμενο που υπάρχει είναι η εμπειρία και τεχνογνωσία υλοποίησης προγραμμάτων τουριστικής προβολής. Κάτι δεν κατάλαβε καλά η συντάκτρια. Θα έπρεπε να εύχεται και όχι να μεμψιμοιρεί, να ευοδωθεί η προσπάθεια.
4.- Οι πρώτες προσπάθειες σύστασης του Οργανισμού, κατά το πρότυπο της Χαλκιδικής, ξεκίνησαν από τον πρώτο χρόνο του «Καλλικράτη», όταν διαπιστώθηκε η ανεπάρκεια, για τις δικές μας απαιτήσεις, της ενιαίας προβολής που η Περιφέρεια πραγματοποιούσε και πραγματοποιεί για όλη την Κεντρική Μακεδονία. Συνεπώς είναι λανθασμένη η άποψη ότι «ο πρόσφατος …καημός» για τη σύσταση του Φορέα προέκυψε από το «Τύμβο Καστά».
5.- Όντως ο Τύμβος Καστά μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για επίσκεψη στην περιοχή μας, όντως ο Τύμβος Καστά μας έκανε γνωστούς στην υφήλιο, όντως ο Τύμβος Καστά είναι ένα οικουμενικό μνημείο και μπορεί να αποτελέσει οικονομικό μέγεθος για την περιοχή μας. ΟΜΩΣ, από μόνος του δεν θα μπορέσει να δώσει προστιθέμενη αξία στον τουρισμό των Σερρών, εάν δεν υπάρξει μία ολοκληρωμένη πρόταση που να έχει να κάνει με υποδομές στην εγγύς και ευρύτερη περιοχή και με ένα επαγγελματικό τουριστικό marketingγια όλο το νομό μας, έτσι ώστε η επίσκεψη να μην εξαντλείται σε μία ημερήσια εκδρομή στον Τύμβο, η οποία πέρα από το κέρδος ενός καφέ δεν θα έχει να προσφέρει τίποτα περισσότερο.
Υπ΄αυτήν την έννοια και βέβαια μας απασχολεί «ένα πακέτο για ολόκληρο το νομό» γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει να απορροφηθεί η καθημερινότητα του επισκέπτη για κάποιες διανυκτερεύσεις και ως εκ τούτου να διαχυθεί το όφελος σε όλη την περιοχή μας. Είναι και αυτός, και κυρίως αυτός, ο λόγος σύστασης αυτού του Οργανισμού.
6.- Ο Δήμαρχος της Αμφίπολης, του οποίου σεβόμαστε πλήρως και κατανοούμε τα οράματά του και την αγωνία του για την όσο γίνεται καλύτερη αξιοποίηση του Τύμβου, είναι ένθερμος υποστηρικτής αυτής της πρωτοβουλίας και από τους Δημάρχους που συμμετείχαν σε όλες της περί αυτής συσκέψεις και θα συμμετάσχει πρόθυμα και οικονομικά στην προγραμματική σύμβαση. Αυτό βέβαια δεν ακυρώνει την οποιαδήποτε προσπάθεια-πρωτοβουλία του (εξασφάλιση πόρων, Δημόσιες υποδομές, μικροτουριστική προβολή κλπ) για την ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση της προβολής της περιοχής του. Γνωρίζει ωστόσο πολύ καλά ότι η ανάπτυξη της περιοχής του περνά μέσα από μία ολοκληρωμένη πρόταση επίσκεψης του νομού μας. Αν δεν προωθήσουμε ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν, αν δεν υπάρξουν υποδομές στην περιοχή, αν δεν γίνει ελκυστικός όλος εκείνος ο τουριστικός θύλακος του Παγγαίου, τότε δεν θα υπάρξει το αναμενόμενο όφελος.
Θα πρέπει να γνωρίζει η συντάκτρια του σχολίου ότι ο Οργανισμός συστήνεται για να υπηρετήσει το «ενιαίον όλον» και όχι το μερικό, συστήνεται για να προβάλει, στο μέτρο της τουριστικής αναλογικότητας όλο το νομό, δηλαδή και την Αμφίπολη, και το Σπήλαιο, και την Κερκίνη, και το Ρούπελ και, και, και……
Συνεπώς τη λογική «ο υπό σύσταση Φορέας αυτοαναιρεί την αναγκαιότητα της ύπαρξής του», μόνο η συντάκτρια του δημοσιεύματος την κατανοεί.