Ο καθηγητής Ν. Καρανάσιος μιλά στο «Σ.Θ.» για τις προοπτικές στο Νομό Σερρών
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Ο επίκουρος καθηγητής στο τμήμα διοίκησης του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας Νίκος Καρανάσιος ( είναι και γενικός διευθυντής στο κέντρο Επιχείρησης και Καινοτομίας)κατά την διάρκεια της φετινής SER- EXPO που πραγματοποιήθηκε από τις 24 έως τις 26 Ιουνίου ήταν ομιλητής σε ημερίδα με θέμα «Διείσδυση της Καινοτομίας στον Αγροδιατροφικό τομέα» η οποία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Γ. Χρηστίδης» του Επιμελητηριακού Μεγάρου. Λίγη ώρα πριν ξεκινήσει η ημερίδα ο Νίκος Καρανάσιος απάντησε σε ερωτήματα που του έθεσε το «Σ.Θ.»
Στη εποχή της κρίσης μπορούν οι επιχειρήσεις να αναπτύξουν καινοτόμες δράσεις που να είναι προσοδοφόρες;
Η πλειοψηφία των καινοτομιών αποτυγχάνει γιατί δεν προλαβαίνει να βγεί στην αγορά. Οι επιχειρήσεις που στηρίζονται τόσο πολύ στη καινοτομία συχνά δεν υπολογίζουν ότι χρειάζεται κάποιο διάστημα μέχρι να αποδώσουν οι καινοτομίες, να γίνουν αποδεκτές από την τοπική κοινωνία. Σε μία γενικότητα μπορούμε να πούμε ότι κατά την περίοδο της κρίσης είναι περισσότερες οι ευκαιρίες για καινοτομία.
Δηλαδή καταλαβαίνουμε ότι πρέπει η επιχείρηση να έχει ένα γερό κουμπαρά για να στηρίξει το προϊον το πρώτο διάστημα μέχρι να εδραιωθεί;
Σε μία γενικότητα μπορούμε να το πούμε ότι είναι έτσι. Μία επιχείρηση καινοτομεί αφού έχει κάποια προϊοντα που δεν είναι καινοτόμα, είναι εγκατεστημένα στην αγορά και τη χρονοκαθυστέρηση την χρηματοδοτούν τα άλλα προϊοντα ή οι υπηρεσίες που έχει. Δεν είναι φρόνιμο και κανένας δεν συμβουλεύει κάποια επιχείρηση να στηριχθεί αποκλειστικά στην καινοτομία.
Τότε γιατί πλασάρετε το σλόγκαν να καινοτομήσουν οι επιχειρήσεις και τα νέα προϊοντα;
Επειδή η Ευρώπη έχει μία υστέρηση στην καινοτομία απέναντι στις ανταγωνίστριες χώρες (Κορέα, ΗΠΑ, Κίνα) προσπαθεί να βρεθεί σε ένα επίπεδο σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Για αυτό προωθεί την καινοτομία. Το κακό είναι ότι διοχετεύεται μέσα από τις κρατικές ενισχύσεις και οι γραφειοκράτες ερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο την καινοτομία, δηλαδή βαπτίζουν την καινοτομία που δεν είναι καινοτομία. Λένε για παράδειγμα θα χρησιμοποιήσουμε τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Α ωραία λέει ο άλλος. Δεν είναι καινοτόμα όμως αυτά, από μόνα τους.
Στο Νομό Σερρών στον αγροτοδιατροφικό τομέα μπορούν να αναπτυχθούν καινοτόμες επιχειρήσεις;
Ο αγροτοδιατροφικός τομέας είναι ο πρώτος που προσφέρεται για την εφαρμογή καινοτομιών. Γιατί ουσιαστικά αφορά τη μαγειρική, αρκεί να αλλάξει κανείς τα συστατικά του φαγητού και έχει φτιάξει ένα καινούργιο. Δεν είναι ανάγκη να δημιουργήσουμε καινούργιες ποικιλίες, μπορούμε όμως να μαγειρέψουμε το ίδιο φαγητό με διαφορετικά συστατικά και διαφορετικές αναλογίες και να βγούμε στην αγορά με κάτι καινούργιο, ο κόσμος το περιμένει. Οι δικές μας επιχειρήσεις μπορούν έχουν τα μηχανήματα για να κάνουν αυτή τη δουλειά.Προμαγειρεμένα φαγητά. Κατεψυγμένα. Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε τέτοια;Είναι μία καινοτομία
Πριν από χρόνια είχαμε ακούσει τον κ. Μπόλαρη να προτείνει τη δημιουργία εργοστασίου CORN FLAKES στο Νομό Σερρών
Καταρχήν αυτό δεν είναι καινοτομία, είναι εγκατεστημένο προϊον παγκόσμια.Δεν είναι κάτι καινούργιο. Θα μπορούσε να γίνει ένα τέτοιο εργοστάσιο, εφόσον υπάρχουν επιχειρηματίες ενδιαφερόμενοι.
Για να επενδύουν μάλλον δεν θα είναι βιώσιμη η πρόταση;
Κανείς δεν το ξέρει αυτό παρά μόνο όσοι έχουν τα χρήματα και σκέφτονται που να τα επενδύσουν. Ο κ. Μπόλαρης μπορεί να το είδε από την πλευρά ότι έτσι μπορούν να αποκτήσουν εισόδημα αυτοί που καλλιεργούν καλαμπόκι, αλλά ο επενδυτής κρίνει με τα κριτήρια του ανταγωνισμού και της προσδοκίας κέρδους.
Τελικά μήπως όλα σκοντάφτουν στα φθηνά εργατικά χέρια τα οποία εμείς δεν μπορούμε να έχουμε. Μήπως όποια προσπάθεια και αν γίνει είναι μάταιη;
Όχι δεν είναι μάταιη. Το κόστος της εργασίας στο συνολικό κόστος συνεισφέρει ελάχιστα. Σε μία Βιομηχανία που κάνει έπιπλα το κόστος της άμεσης εργασίας δεν ξεπερνά το 5% του συνολικού κόστους. Είναι λάθος των επιχειρηματιών να προβάλλουν αυτό το επιχείρημα. Η απληστία τους οδηγεί εκεί. Το μάρκετιγκ είναι το ζήτημα, η έρευνα είναι το ζήτημα, να ξαναμαγειρέψουμε με τα ίδια υλικά και να εντυπωσιαστούν οι καταναλωτές.
Δεν έχουν δηλαδή οι επιχειρήσεις χρήματα για μάρκετινγκ και έρευνα;
Όχι, υπολογίζουν ότι τα χρήματα για μάρκετινγκ είναι πεταμένα χρήματα, ενώ ο κόσμος δεν αγοράζει το φθηνότερο, αγοράζει αυτό που τον ικανοποιεί.
Την εποχή της κρίσης η αίσθηση είναι ότι ο καταναλωτής προτιμά το φθηνό;
Σε στατιστικούς όρους αυτό ισχύει, αλλά υπάρχουν ομάδες καταναλωτών που επιλέγουν αποκλειστικά την ποιότητα, όπως την αντιλαμβάνονται, ανεξάρτητα από την τιμή, μερικές φορές πάνω από τα κατανοητά όρια. Δεν είναι έτσι. Κάντε έρευνα πόσες BWW πουλήθηκαν στις Σέρρες.