Απάντηση για το θέμα των σχολικών επιτροπών
Τη δική του θέση για το ρεπορτάζ που δημοσιεύσαμε στο φύλλο του Σαββάτου 3 Δεκεμβρίου που αφορούσε το θέμα σχετικά με τη λειτουργία των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης(συζητήθηκε στο Δ.Σ Σερρών την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου) δίνει ο διευθυντής του 18ου δημοτικού Σχολείου Σερρών Δημήτρης Σιαμάγκας. Στην απαντητική του επιστολή αναφέρει τα εξής:
ΤΟ ΨΕΜΑ ΕΧΕΙ ΚΟΝΤΑ ΠΟΔΑΡΙΑ …
Κύριε Νάτσιο,
Σε ρεπορτάζ, που φέρει την υπογραφή σας και δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 3ας Δεκεμβρίου 2016 στην εφημερίδα «ΣΕΡΡΑΪΚΟ ΘΑΡΡΟΣ», μεταφέρετε άκριτα απόψεις και εκτιμήσεις μελών του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών, που έλαβαν το λόγο κατά τη συνεδρίαση της 30ής Νοεμβρίου, κατά την οποία συζητήθηκε η έγγραφη διαμαρτυρία-καταγγελία των Διευθυντών των Σχολικών Μονάδων του Δήμου μας για τις τραγικές καθυστερήσεις στις προμήθειες των αναγκαίων αγαθών κι αφετέρου για την απόφαση του προέδρου να αναθέσει μόνος του την προμήθεια των αγαθών και των υπηρεσιών σε μια ομάδα επαγγελματιών χωρίς προηγουμένως να διαπραγματευτεί την τιμή ούτε να λάβει προσφορές, όπως προβλέπεται απ’ τη σχετική νομοθεσία. Επιπλέον, όχι μόνο παραλείπετε να αναφέρετε την άποψη των Διευθυντών, αλλά παίρνετε θέση στο κρίσιμο θέμα των απ’ ευθείας αναθέσεων με τη σημείωσή σας «ο νόμος δεν προβλέπει κάτι τέτοιο» (δηλ. τις προσφορές). Με τίτλους όπως: «τα ‘άπλυτα’ των Διευθυντών Σχολείων στη φόρα», «το παλιό σύστημα προμήθειας υλικών για τις προμήθειες υλικών των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών συντηρούσε τη διαφθορά», «Ομπρέλες και σκεύη στις λίστες των αγορών», φαίνεται να υιοθετείτε τους ισχυρισμούς του προέδρου της ΕΣΕΠΕ, που για αντιπερισπασμό για την εκτός νομικού πλαισίου ενέργειά του, στρέφεται κατά των Διευθυντών κατηγορώντας τους για κακοδιαχείριση, ανευθυνότητα, ροπή προς τη διαφθορά και αδιαφορία προς την τοπική αγορά.Γνωρίζουμε ότι αυτή η διολίσθησή του δεν αποτελεί απότοκο ατομικής δράσης, όμως είναι ατομική του ευθύνη.Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει έναν δημοτικό σύμβουλο εντεταλμένο για θέματα παιδείας, που ασκεί διαφορετικό επάγγελμα απ’ αυτό του εκπαιδευτικού, γιατί δεν μπορεί να κατανοήσει ποια σκεύη αποτελούν εξοπλισμό Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών και Πειραμάτων, ποια υλικά υποστηρίζουν μια δραστηριότητα που χρησιμοποιεί την τέχνη ως μέσο διδασκαλίας, ποια αγαθά (κυρίως της ψηφιακής τεχνολογίας) πωλούνται μέσω διαδικτύου σε χαμηλότερες τιμές και πόσο εύκολα μπορεί κανείς να τα προμηθευτεί, και, τέλος, πως οραματίζονται οι εκπαιδευτικοί το σχολείο του 21ου αιώνα. Για τίποτα απ’ τα παραπάνω δεν κατηγορεί κανείς απ’ τους Διευθυντές τον πρόεδρο της ΕΣΕΠΕ. Ο ίδιος εκτίθεται, όμως, γιατί παραβιάζει την αξιωματική φιλοσοφική αρχή του Wittgenstein, κατά την οποία «για ό,τι κανείς δεν μπορεί να μιλήσει, οφείλει να σιωπά».Η διαμαρτυρία – καταγγελία των Διευθυντών για τον τρόπο επιλογής προμηθευτών, η οποία δεν καταδικάζει πρόσωπα (όπως αναφέρετε) αλλά αποδοκιμάζει τη διαδικασία της επιλογής προμηθευτών, εδράζεται στην αντιδημοκρατική, αντιοικονομική, ανέντιμη και παράνομη απόφαση του προέδρου να προχωρήσει σε συμβάσεις με προμηθευτές αφήνοντας απροστάτευτα τα σχολεία μας.
- Αντιδημοκρατική, γιατί αγνόησε σκόπιμα απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Σχολικής Επιτροπής, που προέβλεπε σύσταση επιτροπής για διερεύνηση αγοράς.
- Αντιοικονομική, γιατί παρέδωσε ανυπεράσπιστα τα σχολεία σε προμηθευτές, οι οποίοι για κάποια είδη ευρείας κατανάλωσης αξιώνουν τιμές πολύ μεγαλύτερες απ’ αυτές του προηγούμενου έτους.
- Ανέντιμη, γιατί επέτρεψε την ανάθεση σε έναν μόνο επαγγελματία τεσσάρων διαφορετικών ειδών ύψους έως και 100.000 ευρώ αποκλείοντας συναδέλφους του
- Παράνομη, γιατί έρχεται σε αντίθεση με τη σχετική διάταξη, που προέβλεπε τον Απρίλιο του 2016 τα κριτήρια της απ’ ευθείας ανάθεσης (η απ’ ευθείας ανάθεση σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα γίνεται με κριτήρια τη δυνατότητα καλής και έγκαιρης εκτέλεσης της σύμβασης από τον ανάδοχο και την οικονομική του προσφορά παρ. 3 του άρθ. 114 του Ν. 4281/2014).
Στην προσπάθειά του να μεταφέρει ευθύνες σε άλλους για την απόφασή του αυτή έχει χρησιμοποιήσει έως τώρα δικαιολογίες, οι οποίες διαψεύδονται απ’ τα πρακτικά και τις αποφάσεις της Σχολικής Επιτροπής και τις αναρτημένες συμβάσεις στο διαύγεια. Ειδικότερα,
- μίλησε για σύνταξη λίστας προμηθευτών το Σεπτέμβριο υπό το βάρος της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, ενώ η λίστα είχε συνταχθεί πριν τον Ιούνιο, όπως φανερώνει το διαύγεια
- παραδέχτηκε αδράνεια της επιτροπής διερεύνησης της αγοράς λόγω της καλοκαιρινής ραστώνης και της απουσίας του Αντιπροέδρου σε διακοπές, ενώ δεν υπήρχε στις προθέσεις του η κινητοποίηση της επιτροπής, όπως καταγράφεται στα ηχογραφημένα πρακτικά
- θέλησε να κατανείμει την ευθύνη της απόφασής του σε άλλα μέλη του Δ.Σ. της Σχολικής Επιτροπής, ενώ στα ηχογραφημένα πρακτικά αποδέχεται την αποκλειστικότητα της αρμοδιότητάς του.
Απ’ τα ανωτέρω τεκμήρια αποδεικνύεται ότι στρατηγική επιλογή ήταν οι απ’ ευθείας αναθέσεις χωρίς τις προβλέψεις του νόμου,καθώς οι αναρτήσεις δρομολογήθηκαν στο διαύγεια τον Ιούνιο προτού ξεκινήσουν οι καλοκαιρινές διακοπές και 3 μήνες πριν συνεδριάσει εκ νέου η σχολική επιτροπή (14 Σεπτεμβρίου). Δικαιολόγησε (ο διαχειριστής) – αφού πρώτα την αρνήθηκε – την ανάρτηση των πρώτων συμβάσεων αναθέσεων του Ιουνίου για αιτίες σοβαρές και επείγουσες. Εκτός των αναγκαίων προμηθειών σε γραφική ύλη και υποστήριξης των φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων, που στήριξαν τις εξετάσεις των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ποιος άλλος λόγος δικαιολογεί το χαρακτήρα του σοβαρού και επείγοντος για συμβάσεις με προμηθευτές χαρτικής ύλης, τηλεφωνικών κέντρων, εξοπλισμού αρχειοθέτησης, ψηφιοποίησης δεδομένων, κλπ με κλειστά σχολεία;Τόσο η γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου Σερρών όσο κι αυτή της Νομικού Συμβούλου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας για το σχετικό θέμα γνωστοποιούν τη νομοθεσία στους ενδιαφερόμενους και σημειώνουν ότι «οι Σχολικές Επιτροπές οφείλουν να συμμορφωθούν σε όσα ορίζουν οι σχετικές διατάξεις (άρθρο 144 του Ν. 4281)», καθώς και «η εφαρμογή των άρθρων είναι δεσμευτική και δεν καταλείπει περιθώρια άλλης εκτιμήσεως». Η επιλεκτική και μερική εφαρμογή του άρθρου για τις απ’ ευθείας αναθέσεις απ’ τον διαχειριστή, που μνημονεύει μόνο δύο απ’ τις πέντε παραγράφους στη σχετική συζήτηση για το θέμα των αναθέσεων, απορρίπτεται απ’ τις νομικές γνωμοδοτήσεις, γιατί συγκρούονται με τον πυρήνα της σκέψης του νομοθέτη, που επιζητά οικονομίες κλίμακος και μαζικές παραγγελίες για οικονομικότερες λύσεις. Κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την κατάθεση προσφορών και τη διερεύνηση της αγοράς.Η απόφαση της παραίτησής μου απ’ το Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολικής Επιτροπής δεν πρέπει να αιφνιδίασε τον Πρόεδρο ούτε τους συνεργάτες του. Ήδη από τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους – θεωρώντας ότι ‘ο σιωπών δοκεί συναινείν’– εκφράσαμε γραπτώς «… την πλήρη αντίθεσή μας στον τρόπο πρόσληψης των νέων καθαριστριών, που θέλει τον πρόεδρο της ΕΣΕΠΕ να αποφασίζει μόνος αυτός και χωρίς να ενημερώνει … Επειδή μας ενδιαφέρει η εικόνα που δίνει η Σχολική Επιτροπή να είναι και νόμιμη και ηθική και κανείς να μην μπορεί να εκφραστεί αρνητικά εναντίον της …) Τη δήλωση υπογράφουν όλα τα παρόντα μέλη της σχετικής με το θέμα συνεδρίασης, για να υποχρεώσουν τον πρόεδρο να κάνει ό,τι γίνεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα: πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατάθεση αιτήσεων. Η εξάντληση της υπομονής και της ανοχής είχε εκφραστεί απ’ τους Διευθυντέςκαι πριν ενάμισι χρόνο, την Άνοιξη του 2015, όταν προειδοποιούσαμε τον πρόεδρο ότι αν συνέχιζε να υιοθετεί «…ένα μοντέλο διοίκησης που πολύ απέχει απ’ το δημοκρατικό/συμμετοχικό, που όλοι καλούμαστε να υπηρετήσουμε, τότε η συνέχιση της συνεργασίας μας δεν θα είχε κανένα νόημα». Σε όσα βάσιμα και αποδεδειγμένα του καταμαρτυρούν οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων ο πρόεδρος απαντά με συκοφαντίες και θλιβερούς υπαινιγμούς. Η αγανάκτηση Δημοτικού Συμβούλου, μέλους της ίδιας παράταξης με τον ίδιο, και η αποχώρησή του απ’ τη συνεδρίαση που συζήτησε το θέμα των αναθέσεων, η παραίτηση δύο εκ των τριών Διευθυντών που συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο και η διαμαρτυρία – καταγγελία του συνόλου (29 εκ των 33) των Διευθυντών δεν μπορούν να του κινητοποιήσουν ούτε την αυτοκριτική ούτε τον αναστοχασμό. Η συμμόρφωση με τον νόμο, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος, η συνεργασία σε πλαίσιο αμοιβαιότητας και αλληλοσεβασμού δεν φαίνεται να τον απασχολεί. Κι όμως. ένα απλό «συγγνώμη έκανα λάθος και θα κάνω ό,τι μπορώ να το διορθώσω στο βαθμό που είναι δυνατό» θα αρκούσε.Η Σχολική Επιτροπή με νέα απόφασή της δεσμεύει τον πρόεδρο και τους συνεργάτες του να προγραμματίσουν για το νέο οικονομικό έτος όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε, επιστρέφοντας στην οδό της κανονικότητας, να αναζητήσουν προμηθευτές είτε με πρόχειρους διαγωνισμούς είτε με απ’ ευθείας αναθέσεις – και πάντως μετά από κατάθεση προσφορών – όπως ο νόμος ορίζει. Η εκφρασμένη βούληση του προέδρου να αναθέτει μόνος του εκ περιτροπής κάθε χρόνο σε διαφορετικούς επαγγελματίες της προτίμησής του τις προμήθειες των σχολικών μονάδων εγκαταλείπεται οριστικά. Είμαι βέβαιος ότι τα μέλη της Σχολικής Επιτροπής πήραν τη απόφαση αυτή όχι γιατί τρομοκρατήθηκαν απ’ την καταγγελία των Διευθυντών για τις μεθοδεύσεις του προέδρου, όπως υποστήριξε ο Δήμαρχος στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά από προσήλωση στη νομιμότητα και το δημόσιο συμφέρον.
Σέρρες, 3 Δεκεμβρίου 2016
Με εκτίμηση
Ο Διευθυντής του 18ου Δημοτικού Σχολείου Σερρών
Δημήτριος Αθ. Σιαμάγκας