Από τον σύμβουλο της συντεχνίας Σερρών Αθ. Δασκαλάκη
Ο Σύμβουλος της Συντεχνίας Επιπλοποιών και Ξυλουργών Ν. Σερρών Αθανάσιος Δασκαλάκης καταθέτει αιτήματα και προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Στην επιστολή του αναφέρει μεταξύ των άλλων τα εξής:
«Η πρωτοφανής για τα παγκόσμια οικονομικά δεδομένα επιβολή μνημονίων λιτότητας, που
χρονολογείται από το 2009 με την καταβολή από πολλούς και δυσβάστακτους φόρους για τις
μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά και τους ιδιώτες, είχε ως αποτέλεσμα την
καταστροφή ολόκληρου του παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας, που ξεκινούσε από τον
πρωτογενή τομέα παραγωγής, την μεταποίηση, το εμπόριο, τις μεταφορές και όλες τις υπηρεσίες
έως και τον τελικό καταναλωτή, με τεράστιες απώλειες σε επιχειρήσεις και χιλιάδες θέσεις
εργασίας, φτωχοποιώντας τους περισσότερους Έλληνες και καθιστώντας τους αδύναμους να
εξυπηρετούν ακόμα και βασικές τους ανάγκες.
Οι εναπομείναντες επαγγελματίες στον υπέρτατο αγώνα της επιβίωσης τους, εξαθλιωμένοι
οικονομικά οι περισσότεροι, αγωνιούν μπροστά στις αποφάσεις των διοικούντων, ενώ βρίσκονται
αντιμέτωποι με ανησυχία και απόγνωση στο τέλος του 2020 και στην έλευση της νέας χρονιάς
εξαιτίας των παρατεταμένων αναστολών λειτουργίας των πολλών εβδομάδων στους
περισσότερους κλάδους της οικονομίας, ως μέτρο για τον περιορισμό εξάπλωσης του COVID – 19.
Αντιμέτωποι με την νέα πραγματικότητα στην μετά πανδημίας εποχή, η προσαρμογή στις νέες
απαιτήσεις λειτουργίας της αγοράς, επιβάλλει την άμεση παρέμβαση της πολιτείας, με
κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ουσιαστική στήριξη και ανάκαμψη.
Στις Διοικητικές εντολές για γενικό κλείσιμο της οικονομίας πολλών εβδομάδων, που έχουν ως
έρεισμα τον περιορισμό και την καθυστέρηση της εξάπλωσης του COVID – 19, και με δεδομένη
την αδυναμία του υπερχρεωμένου κράτους των ελλήνων για ουσιαστική στήριξη της
οικονομίας στον μακρύ χρόνο που απαιτείται, μη παραβλέποντας τους υγειονομικούς στα
μέτρα προστασίας του Π.Ο.Υ., απαντούμε με σαφές αίτημα για το άνοιγμα της οικονομίας με
οποιαδήποτε μορφή λειτουργίας, η οποία κρίνεται μονόδρομος, σε συνδυασμό πάντα με την
απόλυτη εφαρμογή των μέτρων προστασίας για την δημόσια υγεία.
Με στόχο την πολυπόθητη ανάπτυξη και εν μέσω της νέας εποχής της ψηφιοποίησης των
επιχειρήσεων, που οι κυβερνώντες επιδιώκουν, οι τράπεζες έστω και καθυστερημένα πρέπει να
χρηματοδοτήσουν την ασθενή ελληνική επιχειρηματικότητα που χρειάζεται οξυγόνο. Οι γρήγορες
αλλαγές είναι επιβεβλημένες εάν θέλουν τον μετασχηματισμό της εσωστρεφούς ελληνικής
οικονομίας σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά!
Στην έμπειρη μικρομεσαία επιχείρηση χρειάζεται να δοθούν άμεσα και γρήγορα κίνητρα,
απλοποιώντας την πρόσβαση σε επιδοτούμενα προγράμματα στήριξής τους, κάνοντας
μεταρρυθμίσεις για την μείωση των δυσβάστακτων φορολογικών υποχρεώσεων, εξασφαλίζοντας
σταθερές ασφαλιστικές εισφορές και καλύψεις μέσα από ένα ισχυρό Δημόσιο Σύστημα Υγείας, με
αξιοπρεπή διαβίωση των επαγγελματιών αλλά και ολόκληρου του πληθυσμού, σε ένα δυναμικό
και ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον.
Με βάση τα παραπάνω καταθέτω τις ακόλουθες προτάσεις – αιτήματα για την ανάκαμψη του
κλάδου μας.
Αιτήματα:
Κλαδικά Θέματα
1) Επαγγελματικό περίγραμμα – Πιστοποίηση του προϊστορικού επαγγέλματος για την προστασία
των εργαζομένων και των καταναλωτών
2) Αδειοδότηση στους ασκούντες επιπλοξυλουργούς, κάτω από προϋποθέσεις ενεργής
δραστηριότητας, με όλες τις ειδικότητες και τους αντίστοιχους Κ.Α.Δ.
3) Άδεια λειτουργίας όλων των καταστημάτων που εντάσσονται στην κλίμακα χαμηλής όχλησης,
με την τροποποίηση του πολεοδομικού κανονισμού (στο Άρθρο 03 – 2. Αμιγής Κατοικία) που
διέπει τη χρήση γης, ώστε να συμπεριληφθούν οι εν λόγω επιχειρήσεις για λόγους κοινής
ωφέλειας. (Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις που λειτουργούν από την μεταπολεμική περίοδο μέχρι
και σήμερα είναι ένα κομμάτι της κοινωνίας μας, εξυπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον αλλά
συνεισφέροντας και στο Δημόσιο Α.Ε.Π.. Πέρα από τα προγράμματα στήριξης και ανάπτυξης που
δεν μπορούν να επωφεληθούν και να εκσυγχρονιστούν, δεν έχουν ούτε την δυνατότητα ακόμα
και της μεταβίβασής τους σε πρώτου βαθμού συγγενή, με αποτέλεσμα εδώ και πολλά χρόνια ο
κλάδος να συρρικνώνεται)
4) Συλλογική ασφάλιση αστικής ευθύνης στα πιστοποιημένα μέλη των Σωματείων.
5) Εισαγωγές μόνο πιστοποιημένων υλικών και επεξεργασμένων προϊόντων και έλεγχό τους
6) Έξοδος από το μητρώο δασών για τις επιχειρήσεις επεξεργασίας και μεταποίησης
7) Παραλαβή βιομηχανοποιημένων υλικών και χημικών αποβλήτων, από πιστοποιημένους
Δήμους και επαγγελματίες
8) Μείωση των Δημοτικών τελών με βάση τους εργαζόμενους μιας επιχείρησης
9) Τράπεζα ανάπτυξης με συμβουλευτική υποστήριξη στις επιχειρήσεις
10) Καταπολέμηση της παράνομης εργασίας και του παραεμπορίου από τον ελεγκτικό μηχανισμό
του Δημοσίου, έλεγχο των εισαγωγών από τα τελωνεία με αρχείο βάσης δεδομένων στα
παραστατικά και διασταυρώσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα, διότι όταν δεν κρατούνται πολλά
διαγράφονται μετά την παράδοσή τους
11) Την αποδοχή και αξιοποίηση κάποιων έμπειρων επαγγελματιών, με την συμμετοχή τους σε
επιτροπές διαβούλευσης
12) Δια βίου κατάρτιση και εκπαίδευση των υπαλλήλων.
Φορολογικά θέματα:
1) Ένταξη όλων των επαγγελματιών στο επίδομα ειδικού σκοπού COVID – 19, αναλαμβάνοντας και
όλες τις υποχρεώσεις των επαγγελματιών για όσους κλάδους είναι σε αναστολή με διοικητική
εντολή (Διότι με τους δανεισμούς, βαφτισμένους σε επιστρεπτέες προκαταβολές στο 100% ή
όποιο άλλο ποσοστό αποφασίζεται μετά από την 1η,2η,3η, δεν μπορούν να καλυφθούν οι
ανάγκες μιας επιχείρησης αλλά ούτε και η βιοπόρευση του επαγγελματία. Επιπλέον πολλές
επιχειρήσεις που είχαν αναδουλειά κατά την περσινή περίοδο ή συγκεκριμένα οι
κατασκευαστικές επιχειρήσεις που δεν ολοκλήρωσαν ένα έργο και δεν έκοψαν τιμολόγια σε αυτό
το διάστημα δεν εντάσσονται στην επιστρεπτέα και μένουν απ’ έξω. Οι στρεβλώσεις ένταξης με
βάση τους περσινούς τζίρους πρέπει να διορθωθούν. Σε μια κλειστή οικονομία υπάρχουν
υποχρεώσεις, που κάποιες είναι άμεσα απαιτητές για την εύρυθμη λειτουργία του κράτους και
άλλες σε αναστολή, αλλά εν ευθέτω χρόνω απαιτητές. Κάνοντας δανεισμούς για να πληρώνονται
οι άμεσα απαιτητές η λαϊκή ρήση «Γιάννης κερνάει Γιάννης πίνει» κουμπώνει τέλεια. Το σίγουρο
είναι ότι τα ψίχουλα δεν φτάνουν να καλύψουν ούτε τις άμεσα απαιτητές και θα συσσωρευτούν
χρέη σε παλαιότερα νεότερα και καινούργια χωρίς την δυνατότητα αποπληρωμής στο επόμενο
διάστημα
2) Αφορολόγητο ποσό αξιοπρεπούς διαβίωσης χωρίς διακρίσεις
3) Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος
4) Κατάργηση της προκαταβολής φόρου της επόμενης χρονιάς
5) Ενιαίο συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 10%
6) Ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός, μειώσεις προμηθειών στις τραπεζικές συναλλαγές όπως,
POS, web banking και άλλες, εναρμονισμένες με τις ευρωπαϊκές χρεώσεις
7) Πρόβλεψη για δημόσια δαπάνη του on line μηχανισμού φοροείσπραξης ή να εκπίπτει από τον
Φ.Π.Α. π.χ. ταμειακές, (bar code) ταμειακών, POS, προγράμματα έκδοσης τιμολογίων, H/Y,
πρόσβαση σε internet και μεταβατική περίοδος με επιδοτούμενη κατάρτιση σε όσους αδυνατούν
στον χειρισμό τους (εδώ δεν φτάνει που ο εισπράκτορας επαγγελματίας αγοράζει τον εξοπλισμό
του Δημοσίου πληρώνει και Φ.Π.Α.)
8) Απαλλαγή του ΕΝΦΙΑ από τους χώρους παραγωγής και αποθήκευσης, που λόγω της
ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος αντιστοιχούν σε πολλά τετραγωνικά μέτρα, σε αναντιστοιχία
των εισοδημάτων
9) Ειδικό καθεστώς επιστροφής φόρων, χαμηλής φορολόγησης σε οποιαδήποτε μορφή ενέργειας
για παραγωγή, μεταποίηση, μεταφορές, υπηρεσίες
10) Ελεύθερη διέλευση των Επαγγελματικών και Ιδιωτικής Χρήσης οχημάτων στους
αυτοκινητόδρομους των όμορων Νομών, και στους αυτοκινητοδρόμους που έγιναν με κρατική
χρηματοδότηση ή όπου δεν υπάρχει παράπλευρο ασφαλή δίκτυο
11) Μείωση των τελών κυκλοφορίας, απ’ την στιγμή που το δημόσιο δεν επιβαρύνεται με την
συντήρηση μεγάλων Εθνικών οδών
12) Απαλλαγή καταβολής Φ.Π.Α. στις αγορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων από τις
επιχειρήσεις με την μεταφορά του στον τελικό καταναλωτή
13) Μείωση του Φ.Π.Α. έως 7 ποσοστιαίες μονάδες από τον υψηλό φορολογικό συντελεστή του
24% για τον Νομό Σερρών, ο οποίος από τον Απρίλιο του 2005, με την προσχώρηση της
Βουλγαρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπό συνθήκες χαμηλών συντελεστών φορολογίας, βιώνει
έναν άνισο ανταγωνισμό. Πρόκειται για δικαίωμα που απορρέει από την νομοθεσία της
ευρωπαϊκής κοινότητας, και δίνει την δυνατότητα σε κάθε κράτος-μέλος της, να ρυθμίζει τον
ΦΠΑ, όπου θεωρείται απαραίτητο. Εάν αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί, αντισταθμιστικά οφέλη
από την φορολόγηση των επιχειρήσεων στον συγκεκριμένο Νομό.
Ασφαλιστικά Θέματα:
1) Την επιδότηση των εισφορών ατομικής ασφάλισης α/α για όσο διάστημα κρατούν τα μέτρα
Περιορισμού λόγω του COVID – 19, χωρίς την απώλεια συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων
2) Ασφαλιστικές εισφορές, η πρώτη ειδική κατηγορία σε ένα ενιαίο ταμείο (Ε.Φ.Κ.Α.) μόνο για τις
νεοεισερχόμενες. Δεύτερη κατηγορία όπως προκύπτει από τον κατώτατο μισθό των εργαζομένων,
περιλαμβάνοντας χωρίς διακρίσεις όλους τους ασφαλισμένους
3) Πλήρη αποζημίωση από την πρώτη ημέρα, σε ατύχημα ή ασθένεια για όσο χρόνο απαιτείται
χωρίς όρους και προϋποθέσεις
4) Συνταξιοδότηση στα 62 για τα βαριά επαγγέλματα όπως και του επιπλοξυλουργού.
Με τιμή,
Δασκαλάκης Αθανάσιος
Σύμβουλος Συντεχνίας Επιπλοποιών και Ξυλουργών Ν. Σερρών
Ανεξάρτητος Σύμβουλος στην Ο.Ε.Β.Ε..Σ. Σερρών