Ενδιαφέρουσες απαντήσεις από τον Δ. Πολυμέρη
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Σε επίκαιρα ερωτήματα απαντά στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Σ.Θ.» ο διευθυντής του ΔΕΔΔΗΕ Σερρών Δημήτρης Πολυμέρης. Μας ενημερώνει για τις δράσεις της υπηρεσίας του και μας δίνει ενδιαφέροντα στοιχεία για την εγκατάσταση συστημάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην περιοχή μας. Τοποθετείται και για το μείζον πρόβλημα των κλοπών χαλκού από τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις.
Κύριε Πολυμέρη με αφορμή κάποιες ανακοινώσεις σας πέστε μας γι αυτή την ωραία δράση του ΔΕΔΔΗΕ για τοποθέτηση φωλιών πελαργών στους στύλους της ΔΕΗ. Πόσα χρόνια εφαρμόζεται και με τι αποτελέσματα;
Στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του ΔΕΔΔΗΕ τοποθετούμε φωλιές στους στύλους, όπου οι πελαργοί έχουν επιλέξει να χτίσουν το σπίτι τους, δηλαδή τοποθετούμε αυτές τις τεχνητές φωλιές μόνο σε σημεία, όπου οι πελαργοί έχουν χτίσει τις φωλιές τους και όχι σε σημεία της αρεσκείας μας. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι για να προστατεύσουμε τα πτηνά από τον κίνδυνο της ηλεκτροπληξίας, αλλά και το δίκτυο ηλεκτρισμού από βλάβες και προβλήματα. Οι πελαργοί είναι προστατευόμενο είδος. Επειδή οι φωλιές των πελαργών σε όλο τον νομό είναι πάρα πολλές και συνεχώς προστίθενται καινούργιες, τοποθετούμε τις φωλιές μετά από επιθεώρηση στα πιο κρίσιμα και επικίνδυνα σημεία για τα πτηνά. Οι πελαργοί έρχονται στην χώρα μας συνήθως στις αρχές του Απρίλη και αποδημούν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Οι εργασίες αυτές γίνονται το χρονικό διάστημα κατά το οποίο απουσιάζουν τα πουλιά καθώς, όταν είναι εδώ, απαγορεύεται να τα ενοχλούμε.
Έχει πολλά χρόνια που ο ΔΕΔΔΗΕ πραγματοποιεί τέτοιες δράσεις, περισσότερο από 15 χρόνια και τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά τόσο για τα πτηνά όσο και για το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Έχουν ελαχιστοποιηθεί οι περιπτώσεις θανάτου των πελαργών από ηλεκτροπληξία.
Τέλος, επειδή δεχόμαστε συχνά πολλά αιτήματα – παράπονα από συμπολίτες μας σχετικά με τις ακαθαρσίες που δημιουργούνται στο έδαφος κάτω από τις φωλιές των πελαργών και μας ζητούν να χαλάσουμε ή να μετακινήσουμε τη φωλιά σε άλλο σημείο, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι το χάλασμα ή η μετακίνησή της φωλιάς απαγορεύεται, καθώς το πτηνό δεν θα πάει εκεί όπου εμείς έχουμε επιλέξει. Ουσιαστικά, με τέτοιες ενέργειες δημιουργούμε σοβαρά προβλήματα στους πελαργούς και δεν συμβάλλουμε στην προστασία τους. Θα πρέπει πολίτες και ΔΕΔΔΗΕ να κάνουμε υπομονή και να σεβόμαστε το είδος αυτό που είναι προστατευόμενο, για το χρονικό διάστημα που βρίσκονται στην πατρίδα μας.
Διαβάσαμε για την υπογειοποίηση καλωδίων στις οδούς Ερμού και Διον, Σολωμού στην πόλη των Σερρών. Προφανή τα πλεονεκτήματα, υπάρχουν μειονεκτήματα σ΄ αυτή τη λύση; Τελικά τι ποσοστό του δικτύου είναι υπογειοποιημένο στην πόλη μας; Στις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης τι ισχύει σχετικά με τα δίκτυα;
Όπως πολύ σωστά αναφέρατε κι εσείς, είναι προφανή τα πλεονεκτήματα των υπογείων δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας με τα βασικότερα να αφορούν στην αισθητική αναβάθμιση και στη χαμηλή επίδραση των εξωγενών παραγόντων, όπως των καιρικών φαινομένων (κεραυνών, δυνατών ανέμων που παρασύρουν αντικείμενα επάνω στο δίκτυο, κτλ.) και της ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως είναι οι προσκρούσεις οχημάτων σε στύλους και οι επαφές άλλων μηχανημάτων σε αυτά.
Τα βασικότερα μειονεκτήματα των υπογείων δικτύων είναι δύο και συγκεκριμένα η αδυναμία συντήρησης και επιθεώρησης αυτών. Επίσης, τα υπόγεια δίκτυα είναι πιο ευάλωτα σε πλημμυρικά φαινόμενα, ενώ πτώσεις κεραυνών κοντά σε αυτά μπορεί να τα επηρεάσουν προκαλώντας βλάβες. Ένα άλλο μειονέκτημα είναι ότι η αποκατάσταση μιας βλάβης σε ένα υπόγειο δίκτυο απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο επισκευής σε σχέση με το εναέριο δίκτυο, διότι είναι δύσκολος ο εντοπισμός της και για την επισκευή απαιτούνται πάντα εργασίες εκσκαφών και αποκατάστασης. Για τους λόγους αυτούς θα παρατηρήσετε ότι τόσο στη χώρα μας όσο και άλλες χώρες της Ευρώπης τα υπόγεια δίκτυα αναπτύσσονται στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ περιφερειακά και στην επαρχία τα δίκτυα είναι κυρίως εναέρια. Η χώρα μας έναντι των άλλων χωρών της Ευρώπης είναι περίπου στο μέσο του ποσοστού υπογειοποίησης των δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν το ποσοστό υπογειοποίησης των εναέριων δικτύων και για να γίνω πιο συγκεκριμένος θα αναφερθώ στην πόλη των Σερρών και στα ποσοστά που μου ζητήσατε να σας αναφέρω. Στην πόλη μας αναπτύσσεται ένα δίκτυο Μέσης Τάσης και ένα Χαμηλής Τάσης. Το ποσοστό υπογειοποίησης του δικτύου Μέσης Τάσης είναι σήμερα περίπου στο 70% και με τα έργα που έχουμε προγραμματισμένα για εκτέλεση στην επόμενη πενταετία θα αγγίξουμε το 90%-95%. Τα αντίστοιχα ποσοστά στο δίκτυο της Χαμηλής Τάσης είναι πολύ χαμηλότερα, περίπου στο 30% και δεν αναμένω να αυξηθούν αρκετά την επόμενη πενταετία. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ένας και ονομάζεται δημοτικός φωτισμός. Αν υπογειοποιηθούν τα δίκτυα Χαμηλής Τάσης, δεν θα έχουμε φωτισμό στους δρόμους. Για να γίνει υπογειοποίηση των δικτύων της Χαμηλής Τάσης, θα πρέπει ο Δήμος να προχωρήσει στην τοποθέτηση δικών του φωτιστικών και στη συνέχεια να αιτηθεί στον ΔΕΔΔΗΕ την απομάκρυνση των δικτύων με την ανάλογη οικονομική επιβάρυνση. Σε όσες περιπτώσεις έχουν γίνει τα παραπάνω, όπως στις οδούς Γεωργίου Παπανδρέου, Εθνικής Αντιστάσεως, σε τμήμα της οδού Κων. Καραμανλή, Ερμού, Διονυσίου Σολωμού, Τσαλοπούλου, Περιστέρη Κωστοπούλου και σε άλλες οδούς, υπήρξε πλήρης υπογειοποίηση.
Στα μέτρα που ακούστηκε ότι θα ληφθούν, μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, είναι και η αυστηροποίηση των ποινών για όσους λεηλατούν τις σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις για να αφαιρέσουν χαλκό. Ανάλογη δράση έχει η «μαφία του χαλκού» και στο δικό σας δίκτυο – με τις κλοπές στα αντλιοστάσια, κλπ. Αυτή η αυστηροποίηση θα αφορά και την δική σας περίπτωση ; Αν όχι, πρέπει να γίνει, πιστεύουμε, κάποια παρέμβαση, ώστε να αντιμετωπιστεί και το δικό σας, ανάλογο πρόβλημα πρόβλημα.
Το φαινόμενο της κλοπής χαλκού, λεηλατώντας τον εξοπλισμό του δικτύου διανομής ηλεκτρική ενέργειας, υφίσταται και στον ΔΕΔΔΗΕ μέσω της κλοπής των μετασχηματιστών. Το φαινόμενο αυτό παραμένει σε έξαρση αρκετά χρόνια τώρα.
Αρχικά να πούμε ότι η κλοπή του μετασχηματιστή είναι μια επικίνδυνη πράξη, καθώς ενέχει τον κίνδυνο της ηλεκτροπληξίας, δηλαδή του θανάτου, καθώς οι μετασχηματιστές είναι στοιχεία που βρίσκονται υπό τάση στα 20.000V. Επιπλέον, είναι και μία πράξη που διώκεται ποινικά. Ο ΔΕΔΔΗΕ σε όλες τις περιπτώσεις των κλοπών καταθέτει μηνύσεις κατά αγνώστων.
Το κόστος από την κλοπή ενός μετασχηματιστή είναι πολύ μεγάλο σε σχέση με την αξία των τυλιγμάτων του χαλκού που αφαιρούνται μέσα από αυτόν. Το κόστος των τυλιγμάτων ανέρχεται περίπου, σαν χαλκός, σε 200-300, το πολύ 400€ για ένα μεγάλο μετασχηματιστή, η δε αντικατάστασή του με έναν καινούργιο κοστολογείται από 3500€ μέχρι και 6000€. Αυτόν τον χαλκό οι επιτήδειοι τον προωθούν σε μάντρες και χυτήρια.
Βέβαια πέρα από το χρηματικό κόστος, υπάρχει και η ταλαιπωρία των συμπολιτών μας, κυρίως των αγροτών, καθώς οι περισσότερες κλοπές γίνονται στην ύπαιθρο σε αντλιοστάσια, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν κλαπεί και μετασχηματιστές από αντλιοστάσια ύδρευσης, με αποτέλεσμα να μένουν χωρίς νερό ολόκληρα χωριά.
Για όλους αυτούς τους λόγους που ανέφερα παραπάνω, επιβάλλεται η αυστηροποίηση των ποινών σε αυτούς που λεηλατούν εξοπλισμό κοινής ωφελείας και θα είναι παράλειψη της Πολιτείας, αν δεν συμπεριλάβει στην αυστηροποίηση των ποινών και τον εξοπλισμό του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, διότι θα οδηγήσει σε αύξηση των κλοπών των μετασχηματιστών, αφού οι ποινές θα παραμείνουν χαμηλές έναντι των κλοπών σε σιδηροδρομικό υλικό. Ο ΔΕΔΔΗΕ θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για το θέμα αυτό.
Με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πως έχει η κατάσταση στο νομό μας. Η αδυναμία σύνδεσης νέων ανανεώσιμων πηγών στα δίκτυα έχει αντιμετωπιστεί; Είναι ικανοποιητικός ο ρυθμός εγκατάστασης, δεδομένης της ανάγκης επιτάχυνσης των έργων ανανεώσιμης ενέργειας που αναδείχθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την συνακόλουθη ενεργειακή κρίση;
Είναι γεγονός ότι οι Σερραίοι επενδυτές στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τότε που ξεκίνησε η κατάθεση των αιτήσεων για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), δηλαδή από το 2007. Κατατέθηκαν συνολικά, όλα αυτά τα χρόνια, περισσότερες από 4000 αιτήσεις και έχουν τεθεί σε λειτουργία περίπου 2.500 σταθμοί όλων των τεχνολογιών, δηλαδή φωτοβολταϊκών, υδροηλεκτρικών, βιομάζας, βιοαερίων, αιολικών και ΣΗΘΥΑ με συνολική ισχύ περίπου 150MW. Οι σταθμοί αυτοί έχουν καλύψει το 97% της συνολικής δυναμικής των δικτύων αρμοδιότητας ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή της Μέσης και Χαμηλής Τάσης. Η στροφή και το ενδιαφέρον των επενδυτών στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες (ΑΠΕ) είναι έκδηλο σε όλη τη χώρα, με αποτέλεσμα η ένταξη σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο να έχει προχωρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό και ταχύτατα, με συνέπεια η Ελλάδα να έχει πιάσει τους στόχους που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2030. Βέβαια οι προσπάθειες δεν σταματάνε εδώ και η ένταξη όσο το δυνατόν περισσότερων σταθμών ΑΠΕ στο σύστημα πρέπει να συνεχιστεί ιδιαίτερα με δεδομένο τις αρνητικές επιπτώσεις που είχε και έχει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία για τα ενεργειακά θέματα. Ο ΔΕΔΔΗΕ αντιλαμβανόμενος την κρισιμότητα της κατάστασης μελέτησε όλα τα δυνατά ενδεχόμενα και σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας διέθεσε επιπλέον περιθώριο 10MW ανά Υποσταθμό (μετασχηματιστή) υψηλής προς μέση τάση για την ανάπτυξη μικρών συστημάτων έως 10KW ενεργειακού συμψηφισμού (net metering) και οικιακών Ειδικού Προγράμματος μέχρι 6 KW για όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Το περιθώριο αυτό για τον νομό μας μεταφράζεται σε 70 MW δυνατότητας ένταξης νέων σταθμών ΑΠΕ με τα χαρακτηριστικά που ανέφερα παραπάνω. Καθημερινά δεχόμαστε αιτήσεις και ενεργοποιούμε πάρκα της κατηγορίας αυτής. Για μεγάλους σταθμούς ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ξεκινήσει και μελετάει τη δυνατότητα διεύρυνσης των ορίων ένταξης. Ευελπιστούμε ότι θα προκύψουν θετικά αποτελέσματα για την ένταξη νέων σταθμών. Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα όρια ένταξης σταθμών στο δίκτυο αρμοδιότητας ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να έχουν σχεδόν κορεστεί σήμερα, ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με το δίκτυο υψηλής τάσης αρμοδιότητας ΑΔΜΗΕ, όπου εκεί είναι ανοιχτή η δυνατότητα ένταξης νέων μεγάλων σταθμών. Θα πρέπει το ενδιαφέρον των παραγωγών να στραφεί και προς το δίκτυο Υψηλής Τάσης. Ήδη σήμερα έχει κατασκευαστεί ένας νέος Υποσταθμός Υψηλής προς Μέση Τάση από παραγωγούς στην περιοχή του Σιδηροκάστρου και ένας ακόμα είναι υπό κατασκευή στην περιοχή του Σφελινού.