Υπήρξε περιεκτικός και αντικειμενικός εκφωνητής ραδιοφωνικών μεταδόσεων
- Ταυτίστηκε όσο κανείς άλλος με τα επαρχιακά ποδοσφαιρικά γήπεδα
- Το απίθανο περιστατικό που έζησε στο Γήπεδο της Καστοριάς το 1981 με τον Γ. Πολυχρονίου
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Στις δεκαετίες του 70 και του 80 τον παλμό των ποδοσφαιρικών αναμετρήσεων έδινε η ραδιοφωνική μετάδοση. Οι φίλοι της στρογγυλής θεάς κάθε Κυριακή ενημερωνόταν για τη εξέλιξη των αγώνων από το ραδιόφωνο. Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, υπήρξε σπόρτ- κάστερ της ρομαντικής εποχής που τα ποδοσφαιρικά γήπεδα ήταν γεμάτα. Μετέφερε με τη φωνή του από τη συχνότητα της Ελληνικής Ραδιοφωνία κυρίως την μετάδοση ποδοσφαιρικών αγώνων επαρχιακών συλλόγων όταν αγωνιζόταν στη Βόρεια Ελλάδα κυρίως με τις ομάδες του ΠΟΚ και της θεσσαλονίκης. Στην πολύχρονονη πορεία του έχει μεταδώσει και αρκετά παιχνίδια ποδοσφαίρου και μπάσκετ στην Ευρώπη. Η περιγραφή του διακρινόταν για την περιεκτικότητα της και την απόρριψη της οπαδικής δημοσιογραφίας με τους περιττούς σχολιασμούς επίμαχων φάσεων. Στη συνείδηση των φιλάθλων του ποδοσφαίρου ταυτίστηκε με τα επαρχιακά γήπεδα των Σερρών, της Δράμας, της Καστοριάς και της Καβάλας. Τον συναντήσαμε και αποδέχθηκε την πρόταση να μας μιλήσει για την επαγγελματική του πορεία στο ραδιόφωνο και την Τηλεόραση, το Ελληνικό ποδόσφαιρο και τις διαφορές του με το σήμερα. Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης θεωρεί κομβικό σημείο της επαγγελματικής του εξέλιξης, την γνωριμία του με τον σπουδαίο εκφωνητή ραδιοφωνικών μεταδόσεων στη Βόρεια Ελλάδα Γιάννη Λογοθέτη, τον οποίο και ευχαρίστησε στη συνέντευξη που μας παραχώρησε. Πολυτάλαντος και υπερδραστήριος o Γ.Κωνσταντινίδης υπήρξε παραγωγός των εκπομπών «Τυχερή Κυριακή» και «Μήπως ζεστάθηκες» στην ΕΡΤ-3. Ζει στη Θεσσαλονίκη και είναι μέχρι και σήμερα ενεργητικός στην πρώτη γραμμή της μάχης.
Πως προέκυψε η δημοσιογραφία στη ζωή σου και η δουλειά σου στο ραδιόφωνο;
O Γ. Κωνσταντινίδης αριστερά, με τον Γιάννη Λογοθέτη το 1987 στη Βαρκελώνη περιγράφοντας το παιχνίδι μπάσκετ του Αρη με την Μπαρτσελόνα για το κύπελλο Πρωταθλητριών Ευρώπης.
Ήταν σύμπτωση που αν δεν προέκυπτε έπρεπε να την επιδιώξω. Σε ηλικία 17 ετών με δυο φίλους επισκέφθηκα τα γραφεία της εφημερίδας «Δράση» στην οποία εργαζόταν τρείς σπουδαίοι δημοσιογράφοι της εποχής( Αγγελόπουλος- Λογοθέτης και Χασήρ). Ρώτησα τον Γιάννη Λογοθέτη αν θέλει να με χρησιμοποιήσει σε κάποιο αντικείμενο της δουλειάς. Μου πρότεινε να γράφω για τον σχολικό αθλητισμό και παράλληλα να καταγράφω τους ανταποκριτές από το κασετόφωνο. Η δουλειά αυτή ήταν ένα πανεπιστήμιο αφού κάθε βράδυ μιλούσα και μαγνητοφωνούσα τους ανταποκριτές. Σε τρείς μήνες άρχισα να βάζω τίτλους στα κείμενα και να εξελίσσομαι στους καλύτερους τιτλάκηδες.Την επόμενη χρονιά όταν άρχισε το πρωτάθλημα τον Σεπτέμβριο ζήτησα από τον Γ. Λογοθέτη να με στέλνει για την κάλυψη αγώνων Δ’ Γ΄ και Β Εθνικής. Τον επόμενο Σεπτέμβριο άρχισα να καλύπτω και παιχνίδια Α κατηγορίας. Με βοήθησαν πολλοί και θέλω να τους ευχαριστήσω.Την επόμενη χρονιά εντάχθηκα στην διαφημιστική εταιρεία ΗΧΩ των Στέα- Κύλητη- Φαρδή- Μιχαηλίδη. Γεύτηκα τι σημαίνει αγορά και απέκτησα εμπειρίες που με γέμισαν ακόμη περισσότερο.Το ραδιόφωνο με κίνητρο τον θαυμασμό μου στη φωνή του Αλκη Στέα ,έγινε το κρυφό μου όνειρο και παράλληλα στόχος. Σπούδασα στην Ιταλία Επικοινωνία και Ραδιοτηλεόραση. Πληροφορήθηκε για την επιστροφή μου ο Στέλιος Πανέτσος ο οποίος είχε επιφορτιστεί με το στήσιμο της Ελληνικής Τηλεόρασης στο περίπτερο 2 της ΔΕθ . Με κάλεσε να βοηθήσω με τις γνώσεις μου για το πρόγραμμα. Δεν μπορούσε να αρνηθώ και να μην αρπάξω την ευκαιρία.
Εκτός απο τις ραδιοφωνικές μεταδόσεις την περίοδο εκείνη, τέλη δεκαετίας 70 ποιο άλλο ήταν το αντικείμενο της δουλειάς σου στη δημοσιογραφία και τη επικοινωνία;
30/9/1970 στάση στο Βελιγράδι, στο δρόμο για την Αγγλία και το Τσέλσι για το παιχνίδι του Αρη για το Κύπελλο Κυπελλούχων με αντίπαλο την ομώνυμη ομάδα.
Μέσα απο τις σχέσεις με τα ΜΜΕ της εποχής ενεργοποίησα στην επικοινωνία-προβολή.Μαζί με τους φίλους Σωτηρόπουλο, Μπάρμπα- Γκίνη δημιουργούμε την πρώτη ντισκοτέκ στην Ελλάδα. Διοργάνωσα τα πρώτα μπιτς παρτυ με την εφημερίδα «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» ενώ παράλληλα ιδρύσαμε το πρώτο διαφημιστικό μου γραφείο με τον Ν. Μπάρμπα με τον τίτλο Κ.Μ. Έφερα το διαφημιστικό μέσο Στάσεις Λεωφορείων(Στέγαστρα) και άνοιξα το το Κλαμπ Δάφνης και Χλόη στην Αγίας Σοφίας. Παράλληλα άρχισα την παραγωγή μεγάλων συναυλιών και εκπλήρωσα ένα όνειρο μου που κράτησε 20 χρόνια. Έγινα σπορτ κάστερ στην ΥΕΝΕΔ- και την ΕΡΤ. Ταξίδεψα με τις περιγραφές όλη την Ελλάδα και γνώρισα πολλές πόλεις και γήπεδα σε όλο τον κόσμο. Ανέπτυξα την πολιτική επικοινωνία και την εμπορική επικοινωνία. Σήμερα διατηρώ εταιρείες επικοινωνίας και τηλεοπτικών παραγωγών.Ένα πλήθος προϊόντων και επιχειρήσεων στηρίζονται στις ιδέες μας για την ανάπτυξη τους.
Ποιες ήταν οι συνθήκες δουλειάς την εποχή εκείνη με τις μεταδόσεις στην επαρχία( Σέρρες- Δράμα, Καστοριά). Μετέδιδες και άλλα παιχνίδια στην επαρχία;
Ο Γ. Κωνσταντινίδης δεξιά στο Γήπεδο της Καβάλας περιγράφοντας το παιχνίδι της τοπική ομάδας με την ΑΕΚ το 1979. Δίπλα του ο φίλος του Ανδρέας Χατζιμιχαήλ από την Κώ που θέλησε να ζήσει την γοητεία της μετάδοσης.
Από πλευράς εγκαταστάσεων σε σχέση με σήμερα η κατάσταση ήταν τραγική , αλλά τότε θυμάμαι ότι ήμουν γοητευμένος με αυτό που έκανα. Επισκέφθηκα όλα τα γήπεδα από τον Κρήτη έως τον Έβρο με αγαπημένα μου γήπεδα, δεν ξέρω γιατί τα Γήπεδα των Σερρών, της Δράμας της Καστοριάς και της Καβάλας.
Ποιο ήταν το πιο απίθανο περιστατικό που έζησες περιγράφοντας ποδοσφαιρικά παιχνίδια στα επαρχιακά γήπεδα;
Ο Γ. Κωνσταντινίδης σε ώρες δράσης. Μετέδωσε αρκετά παιχνίδια ποδοσφαίρου και μπάσκετ στην Ευρώπη.
Το ποιο απίθανο περιστατικό συνέβη στην Καστοριά σε παιχνίδι με τον Παναθηναϊκό. Περιέγραφα το παιχνίδι για την ΕΡΤ-2 και ο Γ. Πολυχρονίου για την ΕΡΤ-1. Ήταν χειμώνας με θερμοκρασία 2 βαθμούς κελσίου. Στα μέσα του Β’ μέρους άρχισε να βρέχει καταρρακτωδώς. Μας έφεραν ομπρέλες. Το νερό της Βροχής κατέληγε στις πλαστικές καρέκλες. Όταν τελείωσε το παιχνίδι είχαμε ξυλιάσει, δεν αισθανόμασταν το κορμί μας. Πήγα στο ξενοδοχείο. Ο ξενοδόχος, θείος του Πολυχρονίου μας κατέβασε στο λεβητοστάσιο να ξεντυθούμε και να στεγνώσουμε τα ρούχα μας στους λέβητες. Τυλιχθήκαμε με εφημερίδες ύστερα από υπόδειξη του ξενοδόχου. Ηταν αδύνατο. Μας έφεραν μπουρνούζια και από πάνω τυλιχθήκαμε με εφημερίδες. Ξαφνικά κόπηκε το ρεύμα. Λέω στον Πολυχρονίου πάμε να φύγουμε, άλλο τι θα δούμε. Ευτυχώς κέρδισε η Καστοριά εκείνη τη μέρα. Η κακοδαιμονία μας ολοκληρώθηκε όταν στην επιστροφή τουμπάραμε με το αυτοκίνητο.
Tι σε συγκινεί απο εκείνο το ποδόσφαιρο της εποχής; Πως σας συμπεριφερόταν οι παράγοντες των ομάδων και οι φίλαθλοι;
Με ευχαριστούσε πολύ που πήγαινα στην επαρχία καθώς εκεί γεννιόντουσαν τα μεγαλύτερα Ελληνικά ποδοσφαιρικά ταλέντα της εποχής.Γνώριζα παράγοντες που σεβόταν την παρουσία μας και το έργο μας . Δεν προχωρούσαν σε παραινέσεις ή υποδείξεις και άσκοπες διαμαρτυρίες για να μας επηρεάσουν.Στα 20 χρόνια παρουσίας μου στα γήπεδα δεν θυμάμαι το παραμικρό επεισόδιο.Χαρακτηριστικό της εμπιστοσύνης που μου έδειχναν οι φίλαθλοι και οι παράγοντες ήταν το εξής: Η ομάδα της Καστοριάς αποφάσισε μία χρονιά να απαγορεύσει την μετάδοση των παραπέρα αγώνων στο γήπεδο της. Θεώρησε πως σε προηγούμενο αγώνα κάποιος συνάδελφος ήταν ανακριβής στην περιγραφή ενός γκολ εις βάρος της .Μετά απο διαβουλεύσεις συμφώνησε να δεχθεί η περιγραφή να γίνει μόνο απο εμένα. To ύφος της περιγραφής μου δεν περιείχε οπαδικότητα.
Πότε αποχώρησες απο την ΕΤ-3, ποιες εκπομπές επιμεληθήκες και παρουσίαζες στην τηλεόραση;
Ο Γ. Κωνσταντινίδης παρουσιάζει την” Τυχερή Κυριακή” Πλαισιώνεται από μανεκέν.
Από την ΕΡΤ αποχώρισα το 1998. Από το 1990 μέχρι το 1995 παρουσίαζα δυο τηλεπαιχνίδια στην ΕΤ 3 . Ήταν δική μου παραγωγής και είχαν τους τίτλους «ΤΥΧΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ» και «ΜΗΠΩΣ ΖΕΣΤΑΘΗΚΕΣ». Συνέχισα να είμαι παραγωγός και παρουσιαστής σε δεκάδες ραδιοφωνικές εκπομπές σε ιδιωτικά ραδιόφωνα.Σήμερα ασχολούμαι με την επέκταση της διαφημιστικής μου εταιρείας
Γιατί δεν εγκλωβίστηκες ποτέ στην οπαδική δημοσιογραφία;
Η οπαδική δημοσιογραφία είναι δημιούργημα-εργαλείο των ιδιοκτητών των ποδοσφαιρικών σωματείων αλλά είναι και θέμα δημοσιογραφικής συνείδησης.
Ποια είναι η γνώμη για το σημερινό Ελληνικό ποδόσφαιρο. Το ποδόσφαιρο των δεκαετιών του 70 και του 80 ήταν πιο καθαρό σε σχέση με το σημερινό ή πάντα υπήρξε αυτή η σαπίλα;
Σαφώς ήταν ποιο καθαρό ποιο τίμιο και ποιο φιλικό-λαϊκό. Υπήρχε σεβασμός μεταξύ των ομάδων και ξεκάθαρη αναγνώριση του νικητή από τον αντίπαλο του. Και μόνο το γεγονός πως στις κερκίδες υπήρχαν φίλοι και των δυο ομάδων λέει πολλά.Τότε το ποδόσφαιρο ήταν παιχνίδι, τώρα είναι εργαλείο πλουτισμού και επικράτησης.Τώρα το θέαμα εξυπηρετεί και πολλούς άλλους σκοπούς.Εχει γίνει δε τόσο μεγάλη οικονομική δύναμη που διατρέχει όλους τους κίνδυνους του ανταγωνισμού και τις συνέπειες του.
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των κειμένων και των φωτογραφιών με οποιοδήποτε μέσο ή τρόπο, χωρίς τη γραπτή άδεια του δημιουργού (Νόμος 2121/1993 και Διεθνής Σύμβαση της Βέρνης-Παρισίου Ν.100/1975 ΦΕΚ Α 162/1-8-1975), Επιτρέπεται η κοινοποίηση του link σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.