« Οι καθυστερήσεις των πληρωμών και η έλλειψη κινήτρου το μεγάλο πρόβλημα»
- Εξηγεί γιατί οι πρατηριούχοι δεν συμμετέχουν στους διαγωνισμούς της Αντιπεριφέρειας για την προμήθεια Καυσίμων
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Ο Γιώργος Κοτζάογλου, εκπρόσωπος των πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ν. Σερρών στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Σ.Θ.» εξηγεί με κάθε λεπτομέρεια γιατί οι πρατηριούχοι δεν ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με καύσιμα την Περιφερειακή Ενότητα Σερρών. «Το οικονομικό περιβάλλον για τον κλάδο μας είναι ασφυκτικό από κάθε άποψη αλλά η κατάσταση επιδεινώθηκε τραγικά την τελευταία εξαετία λόγω της αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής των διυλιστηρίων και των εταιριών προς τους πρατηριούχους αλλά και της απόδοσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κράτος εντός τριών ημερών» ανέφερε ο Γιώργος Κοτζάογλου. Στη συνέντευξη του εκτιμά ότι στις Σέρρες οι πολυκατοικίες που θερμαίνονται με πετρέλαιο μέσω κεντρικής Θέρμανσης δεν ξεπερνούν τις είκοσι.
Ποιες είναι αυτή τη στιγμή οι τιμές καυσίμων στο Νομό Σερρών;
Ο Γιώργος Κοτζάογλου, εκπρόσωπος των πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ν. Σερρών
Οι τιμές καυσίμων στο Νομό Σερρών διατηρούνται χαμηλότερα από τις μέσες τιμές της χώρας. Ετσι έχουμε την μέση τιμή στη Βενζίνη στο ένα ευρώ και 52 λεπτά από ένα και 54 λεπτά που είναι σε όλη τη χώρα(Στερεά Ελλάδα, όχι στα νησιά), το πετρέλαιο Κίνησης βρίσκεται στο ένα ευρώ και 28-29 λεπτά από ένα 32 λεπτά που είναι στη χώρα, το πετρέλαιο της Θέρμανσης στην περιοχή μας έχει ξεπεράσει δυστυχώς το ένα ευρώ. Είναι ένα ευρώ και ένα με τρία λεπτά – στη μέση τιμή πάλι γιατί αυτό εξαρτάται από τις ποσότητες που παραδίδουμε. Άλλη τιμή υπάρχει για τα τριακόσια λίτρα, άλλη για τα 2000 λίτρα. Στη χώρα όμως το πετρέλαιο θέρμανσης είναι πολύ ακριβότερο και φθάνει στο ένα ευρώ και δέκα λεπτά. Στις Σέρρες είμαστε πάντα παραδοσιακά χαμηλότερα στις τιμές.
Πως κινήθηκε φέτος το χειμώνα η αγορά στο κλάδο σας;
Ελάχιστες είναι οι πολυκατοικίες στην πόλη των Σερρών που διατηρούν ακόμη κεντρική θέρμανση και εφοδιάζονται με πετρέλαιο. Εκτιμώ ότι δεν ξεπερνούν τις 20 σε όλη την πόλη όσο και αν ακούγεται παράξενο. Πολλά διαμερίσματα έχουν δική τους ατομική θέρμανση έστω και με πετρέλαιο στο μπαλκόνι ή στο λεβητοστάσιο σε ατομικούς καυστήρες.
Μιλήστε μας για τη δυστοκία που υπάρχει και την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά των πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς προκειμένου να εφοδιάσουν με καύσιμα την Περιφερειακή Ενότητα Σερρών. Σας απευθύνουμε το ερώτημα με αφορμή δηλώσεις στις οποίες είχε προβεί ο αντιπεριφερειάρχης Σερρών Ιωάννης Μωυσιάδης ο οποίος ανέφερε ότι οι διαγωνισμοί δεν είναι εκλυστικοί λόγω του ελάχιστου κέρδους από την πλευρά σας;
Το πρόβλημα που περιγράφετε και σας έθιξε ο αντιπεριφερειάρχης Σερρών παρατηρείται τα τελευταία πέντε- έξι χρόνια αλλά οξύνθηκε αρκετά τα τελευταία τρία χρόνια. Αυτό έχει γίνει γιατί έχει αλλάξει η τιμολογιακή πολιτική των διυλιστηρίων και των εταιριών προς τους πρατηριούχους.Ολες οι δημόσιες υπηρεσίες αντιμετωπίζουν τέτοιο πρόβλημα ακόμη και οι Δήμοι. Δεν είναι εύκολος όπως θέλουμε εμείς και οι εταιρείες ο τρόπος πληρωμής των καυσίμων. Μπορεί κάποιος αν έχει την δυνατότητα να τροφοδοτεί μία υπηρεσία με καύσιμα ή για παράδειγμα να εφοδιάζει με υγρά καύσιμα 20 αυτοκίνητα της Περιφέρειας ή της Αντιπεριφέρειας αλλά ο λογαριασμός βγαίνει μετά ένα μήνα. Πρέπει να εγκριθεί το τιμολόγιο από τον επίτροπο αλλά η καθυστέρηση πληρωμής είναι μεγάλη. Αυτό πλέον είναι αποτρεπτικό για τον πρατηριούχο. Πολλές υπηρεσίες έχουν κάποιο κονδύλιο δικό τους, είναι έτοιμο , το προϋπολογίζουν και έχουν την δυνατότητα να πληρώνουν μετρητοίς.Εκεί δεν υπάρχει πρόβλημα. Ετσι τροφοδοτούνται οι Δήμοι του Νομού και άλλες υπηρεσίες ενώ η Αστυνομική Διεύθυνση Σερρών έλυσε το πρόβλημα έχοντας δικό της πρατήριο Υγρών Καυσίμων με δικές τους αντλίες και δεξαμενές. Για την αντιπεριφέρεια Σερρών πίστευα ότι υπήρχε ένα πρατήριο που μπορούσε με δικό του βυτίο και τους τροφοδοτούσε με καύσιμα. Αν και αυτό το πρατήριο δεν μπορεί να τους εξυπηρετήσει αυτό είναι ένα δύσκολο θέμα που δεν ξέρω πως μπορεί να επιλυθεί. Θα πρέπει όμως , χωρίς διάθεση υπόδειξης- ο αντιπεριφερειάρχης να έχει πάντοτε σε έναν κωδικό χρήματα για να μπορεί να τροφοδοτεί τα αυτοκίνητα του με καύσιμα ή τους κτηριακούς χώρους του και να πληρώνει μετρητοίς. Εμείς ως πρατηριούχοι για να παραλάβουμε καύσιμο στην επιχείρηση μας πρέπει να το έχουμε προπληρώσει. Πρέπει τα χρήματα να έχουν πιστωθεί στο λογαριασμό της εταιρείας για να φορτώσει το βυτίο. Με αυτή την οικονομική στενότητα δεν μπορούμε να κάνουμε πίστωση ούτε για δέκα – δεκαπέντε μέρες όχι για ένα μήνα. Αυτοί είναι οι λόγοι που τα πράγματα έχουν δυσκολέψει σε αφάνταστο βαθμό. Η αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής από τις εταιρείες και τα δυιλιστήρια αλλά και από το κράτος. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης παλαιά πληρωνόταν από τις εταιρείες στο κράτος ανά είκοσι μέρες και τώρα πληρώνεται σε τρείς- τέσσερις μέρες. Τα ποσά είναι τεράστια και δεν μπορούν να συγκεντρωθούν στους λογαριασμούς. Πρέπει όλες οι αγοροπωλησίες στη λιανική να γίνονται τις μετρητοίς. Αλλιώς χάνεται ο έλεγχος.
Δηλαδή η γραφειοκρατία και η αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής επιβάρυναν τόσο την κατάσταση;
Φυσικά έτσι είναι. Είναι μεγάλη η χρονική καθυστέρηση από τη στιγμή της διάθεσης του καυσίμου εως την ημέρα που θα εγκριθεί και πληρωθεί το τιμολόγιο από τον επίτροπο. Φθάνει τις πενήντα ημέρες. Ο πρατηριούχος όμως σε αυτό το διάστημα πρέπει να έχει πληρώσει το ΦΠΑ, να έχει πληρώσει την αξία όλου του εμπορεύματος για να πάρει ένα ισχνό κέρδος. Γελάω πολλές φορές γιατί στους διαγωνισμούς ζητούν και έκπτωση. Φυσικά αυτό λέω ο νόμος και οι υπηρεσίες κινούνται με βάση αυτό.Εμείς που ζούμε την κατάσταση από μέσα καταλαβαίνουμε ότι αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε καμία περίπτωση. Όταν το κέρδος είναι μηδαμινό και η πληρωμή γίνεται με τόσο μεγάλη καθυστέρηση δεν υπάρχει κίνητρο να συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει όσο θα υπάρχει αυτό το οικονομικό περιβάλλον και αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο.