«Μικρό το ποσοστό των υψηλών λογαριασμών»
- Ομόφωνα πέρασε από το Δ.Σ. η μελέτη σε ιδιώτη εργολάβο για την καταμέτρηση της κατανάλωσης ανά τετράμηνο στα χωριά
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
Σε φάση διερεύνησης βρίσκεται η ΔΕΥΑΣ προκειμένου να διαπιστώσει τους λόγους για τους οποίους ορισμένοι καταναλωτές της στα δημοτικά διαμερίσματα έλαβαν λογαριασμούς(ειδοποιητήρια) υψηλότερους από τους συνηθισμένους. Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΣ Ιωάννης Γάτσιος στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Σ.Θ.» περιγράφει με λεπτομέρεια το πρόβλημα εξηγώντας ότι η υπηρεσία θα διορθώσει τυχόν λάθη που ανέκυψαν στις χρεώσεις. Υποστηρίζει ότι οι υψηλοί λογαριασμοί αφορούν ένα πολύ μικρό ποσοστό καταναλωτών και ανακοινώνει ότι το θέμα θα επιλυθεί διότι η ΔΕΥΑΣ θα προχωρήσει στην ανάδειξη εργολάβου που θα αναλάβει σε πέρας την καταγραφή των χρεώσεων ανά τετράμηνο και στα δημοτικά διαμερίσματα.
Το τελευταίο διάστημα ασκήθηκε κριτική στη ΔΕΥΑΣ. Σας προσάπτουν ότι έλαβαν υπέρογκους λογαριασμούς καταναλωτές σας σε δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου. Τι απαντάτε;
Η επίμαχη περίοδος των λογαριασμών στον οποίο αναφέρεστε αφορά καταναλώσεις από τον Αύγουστο ή Σεπτέμβριο του 2016 μέχρι τον Αύγουστο ή Σεπτέμβριο του 2017. Αφορά δηλαδή ένα 12μηνο. Η μέτρηση στα χωριά γίνεται μία φορά το χρόνο και όχι κάθε τέσσερις μήνες όπως στην πόλη των Σερρών. Οι χρεώσεις των λογαριασμών στα χωριά ήταν σύμφωνα με την κατανάλωση της προηγούμενης χρονιάς. Αν πέρσι είχαν καταναλώσει 100 κυβικά για το 12μηνο πλήρωναν κάθε δυο μήνες έναντι για τα εκατό αυτά κυβικά. Στο τέλος του 12μηνου έγινε η μέτρηση- εκκαθάριση στα χωριά. Οσοι καταναλωτές είχαν λιγότερη κατανάλωση κυβικών είχαν στους λογαριασμούς πιστωτικό, όσοι είχαν περισσότερο πλήρωναν τη διαφορά. Οι υπέρογκοι λογαριασμοί ή τα μεγάλα ποσά υπήρχαν στους καταναλωτές που κατέγραψαν μεγαλύτερη κατανάλωση από την προηγούμενη χρονιά. Αυτοί όμως οι καταναλωτές ήταν πολύ λίγοι σε σχέση με τα υδρόμετρα που υπάρχουν σε κάθε χωριό. Για παράδειγμα από τα 273 υδρόμετρα στην Αγία Ελένη, 21 καταναλωτές πήραν επιστροφή χρημάτων, 18 καταναλωτές είχαν χρεώσεις από 100 ευρώ και πάνω και οι υπόλοιποι καταναλωτές-171 στον αριθμό είχαν χρεώσεις από 50 ευρώ και κάτω. Το ίδιο συνέβη στο Αδελφικό. Σε σύνολο 232 υδρομέτρων καταγράφηκαν τα εξής: 26 καταναλωτές πήραν επιστροφή, 6 καταναλωτές έλαβαν λογαριασμούς άνω των 100 ευρώ και η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών μας- 138 έλαβαν λογαριασμούς από πενήντα ευρώ και κάτω. Στο χωριό Κουβούκλιο σε σύνολο 140 υδρομέτρων: Σε δέκα καταναλωτές έχουμε πιστωτικό- επιστροφή χρημάτων δηλαδή, σε 64 πελάτες ποσά κάτω των 50 ευρώ, και 27 καταναλωτές είχαμε από 100 ευρώ και πάνω. Είπα από την πρώτη στιγμή ότι θα προχωρήσουμε σε επανελέγχους γιατί πιθανόν να υπήρχαν κάποια υδρόμετρα χαλασμένα και να είχαμε διαρροές. Αυτό διαπιστώθηκε ότι συνέβη σε πολλά από τα 27 υδρόμετρα των υψηλοτέρων χρεώσεων.
Τελικά οι μεγάλες καταναλώσεις είναι υπαρκτές ή όχι; Είστε σε φάση διερεύνησης;
Ναι, είμαστε σε φάση διευρένησης άλλα σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλώσεις είναι υπαρκτές. Οι περισσότεροι από αυτούς τους λογαριασμούς ανέρχονται στα 100 ή 120 ευρώ αλλά υπάρχουν και λογαριασμοί 400 και 600 ευρώ. Αφορούν διάστημα ενός έτους αλλά με την επισήμανση ότι καταναλώσαν 100 κυβικά για παράδειγμα και την επόμενη χρονιά οι καταναλώσεις τους ήταν διπλές και τριπλές.
Πως θα αντιμετωπίσετε αυτά τα φαινόμενα ώστε να μην επαναληφθούν;
Στο εξής οι μετρήσεις στα χωριά θα γίνεται κάθε τέσσερις μήνες και αυτό αποφασίστηκε από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΣ πριν προκύψει το πρόβλημα με τους υψηλούς λογαριασμούς οι οποίοι αφορούν λίγους καταναλωτές. Η κριτική που ασκήθηκε στην υπηρεσία και το πρόσωπο μου κατ΄επέκταση ήταν άδικη. Από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκαν οι διαμαρτυρίες ανέφερα στους προέδρους των Τ. Κοινοτήτων ότι θα δούμε τα λάθη που έγιναν και θα τα διορθώσουμε. Οπου υπάρχουν μεγάλες καταναλώσεις και δεν υπάρχουν λάθη να εξηγήσουμε στους συνδημότες μας για ποιο λόγο υπάρχει αυτό το μεγάλο χάσμα στις χρεώσεις ώστε την επόμενη χρονιά οι καταναλωτές να είναι πιο προσεκτικοί. Το ποσοστό των μεγάλων λογαριασμών είναι πολύ μικρό. Επειδή είναι σε διαδικασία ο επανέλεγχος δεν μπορώ να σας πω το ακριβή ποσοστό. Πάντως φαίνεται ότι είναι μονοψήφιο το ποσοστό των υψηλών χρεώσεων, αν και έχουν εντοπιστεί κάποια λάθη. Και το λάθος δεν αφορά τη ΔΕΥΑΣ. Έγινε επειδή η μέτρηση γινόταν μία φορά το χρόνο. Υπήρχαν αφανείς διαρροές που δεν γινόταν αντιληπτές από τον καταναλωτή αλλά το υδρόμετρο έγραφε και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς όταν γίνει η μέτρηση και εκδοθεί ο λογαριασμός. Έχουμε ήδη έτοιμη μελέτη ώστε να προχωρήσουμε σε διαγωνισμό για ανάδειξη εργολάβου για τη μέτρηση των καταναλώσεων στα χωριά. Ετσι η μέτρηση θα γίνει κάθε τέσσερις μήνες.Εχω επισκεφθεί χωριά και εξήγησα και στους προέδρους πως έχει η κατάσταση. Να περιορίσουμε τη σπάταλη από κάποιους που εκδηλώνεται κυρίως το καλοκαίρι όπου αφήνουμε το λάστιχο να ποτίσει τον κήπο μας. Σας υπενθυμίζω τέλος ότι στη πρώτη συνεδρίαση της ΔΕΥΑΣ του 2018 πέρασε ομόφωνα η μελέτη που προβλέπει η καταμέτρηση των υδρομέτρων να δοθεί σε ιδιώτη εργολάβο μετά από διαγωνισμό.Η μελέτη προβλέπει επίσης και την διανομή των λογαριασμών στους καταναλωτές των χωριών πόρτα- πόρτα. Παράλληλα αποφασίστηκε η προμήθεια 2500 υδρομέτρων. Τα περισσότερα από αυτά θα τοποθετηθούν στα χωριά αντικαταστώντας τα παλιά υδρόμετρα που υπάρχουν από την εποχή των κοινοτήτων.