Προτείνει προώθηση και δράσεις στην Πολωνία
- Δηλώνει ότι οι Πολωνοί σέβονται και θαυμάζουν την ιστορία μας
Του Δημητρίου Γ. Νάτσιου
O Bραβευμένος ΣΕΦ Θεόφιλος Βαφείδης, Σερραίος στην καταγωγή, μιλά στο «Σ.Θ.» για την Ελληνική Γαστρονομία, τα Ελληνικά τρόφιμα και τις δυνατότητες διείσδυσης στην Πολωνική αγορά.
Θεωρεί ότι η αύξηση τουριστών από την Πολωνία μπορεί να εκτοξευτεί τα επόμενα χρόνια αν γίνει μία συντονισμένη προσπάθεια προώθησης και διαφήμισης.
Εκτιμά ότι πολλά Ελληνικά προϊόντα μπορούν να προτιμηθούν από τους Πολωνούς οι οποίοι γνωρίζουν τη κουζίνα μας μέσα από τις επισκέψεις τους στην Ελλάδα αλλά και τις εκπομπές που ο ίδιος παρουσιάζει στην Πολωνική Τηλεόραση.
Δραστηριοποιείστε χρόνια στη γαστρονομία στην Πολωνία. Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες της Πολωνικής αγοράς;
Είναι μια ανερχόμενη δύναμη στην Ευρώπη από πλευράς καταναλωτικού κοινού ,το οποίο είναι ανοικτό σε νέες προκλήσεις σχετικά με την γαστρονομία. Τα εστιατόρια ανοίγουν το ένα μετά το άλλο. Στο παρελθόν ο μεσαίος Πολωνός δεν επισκεπτόταν τα εστιατόρια, αλλά τα τελευταία 10 χρόνια έχουν αλλάξει πολλά. Σε αυτό φυσικά βοήθησε και η παρουσία στην αγορά πολλών νέων προϊόντων που εισάγει η Πολωνία. Αντιπροσωπεύοντας τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Ελλάδος, σαν υπεύθυνος του Brad Office Poland, συμμετέχω σε παρά πολλές γαστρονομικές δραστηριότητες όπου αναδεικνύω την Ελληνική γαστρονομία.
Παράλληλα εδώ και 15 χρόνια διοργανώνω το ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΥΖΙΝΑΣ ,που πραγματοποιείται κάθε χρόνο κατά την διάρκεια της έκθεσης HORECA.Για το 2020 η εν λόγω έκθεση θα λάβει χώρα στις 29/03/2020. θα ήταν μεγάλη μου χαρά να μπορέσουν να συμμετάσχουν και εταιρίες από τον Νομό Σερρών.
Ο μέσος Πολωνός γνωρίζει την ελληνική γαστρονομία. Ποια είναι τα ελληνικά τρόφιμα και τα ποτά που έχουν την μεγαλύτερη διείσδυση και τις καλύτερες προοπτικές;
Φυσικά όχι μόνο γνωρίζει αλλά κατατάσσει την Ελληνική κουζίνα μέσα στις 3 πρώτες στην Πολωνία .Όπως αναπτύσσω εδώ και 20 χρόνια το σκεπτικό της προώθησης της ελληνικής κουζίνας ,ότι δεν είναι μόδα αλλά παράδοση και αυτό ισχύει και σε αυτό βοήθα παρά πολύ ο τουρισμός .Σχετικά με τα προϊόντα χρειάζεται πιο πολύ δουλειά εκ μέρους των εταιριών που θέλουν να εξάγουν τα προϊόντα τους στην Πολωνία.
Γίνονται κάποιες κινήσεις τα τελευταία χρόνια αλλά είναι σπασμωδικές .Κάθε αγορά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και έτσι είναι και η Πολωνική, πρέπει να την γνωρίζεις .
Τα προϊόντα που έχουν τις καλύτερες προοπτικής είναι : Γαλακτοκομικά προϊόντα -Ελαιόλαδο -Φρέσκα φρούτα -Ελιές-μερικά κονσερβοποιημένα προϊόντα και φυσικά τα Κρασιά μας ,τα όποια είναι εξαιρετικής ποιότητας αλλά δυστυχώς δεν έχουν τη θέση που πρέπει στην Πολωνική αγορά. Και εδώ χρειάζεται κοινή προσπάθεια όλων των φορέων αλλά πιο πολύ του ιδιωτικού .Πρέπει να αναπτυχθούν γερές συμμαχίες στον τομέα των τροφίμων για να έχουμε καλύτερη θέση στην αγορά.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται σημαντική προσπάθεια και στο κομμάτι του τουρισμού. Η Πολωνία έχει γίνει μια από τις σημαντικότερες αγορές, τουριστικά, για την Ελλάδα. Τι πρέπει να γίνει προκειμένου αυτή η τάση να ενισχυθεί;
Ασχολούμαι με τον Τουρισμό τα τελευταία 10 χρόνια ,και τα νούμερα των Πολωνών τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα αυξάνονται ραγδαία.
Ξεκινήσαμε με 80.000 το χρόνο και σήμερα μιλάμε για 1.000.000 .Η Ελλάδα ήταν
απούσα από την αγορά στον τομέα της προώθησης και διαφήμισης σχετικά με τις άλλες ανταγωνιστικές αγορές .
Μέσω του τηλεοπτικού προγράμματος που έχω στην Πολωνική τηλεόραση εδώ και 10 χρόνια και του οποίου τα γυρίσματα γίνονται εξ ολοκλήρου σε διαφορές περιοχής της Ελλάδος και μεταξύ αυτών και των Σερρών, όπου έχω κάνει 4 προγράμματα ,φέρνω πιο κοντά τους Πολωνούς ,με την όμορφη Πατρίδα μας .
Μετά από πολλές προσπάθειες ,καταφέραμε και έχουμε στην Βαρσoβία γραφείο του ΕΟΤ, με το όποιο συνεργάζομαι για την προώθηση της Ελλάδος μας .
Χρειάζεται πιο πολύ παρουσίαση της Ελλάδος στην Πολωνική αγορά με διαφόρους τρόπους ,και αυτό μπορεί να γίνει όχι μόνο από το Κράτος αλλά πρέπει να βοηθήσει και ο ιδιωτικός τομέας , ο όποιος δραστηριοποιείτε στον τουρισμό .Χρειάζεται να γίνεται κάθε χρόνο ένα Road Show σε διαφορές πόλεις της Πολωνίας ,επιδείξεις μαγειρικής με γευστικές δόκιμες ,παρουσίαση του εναλλακτικού ,γαστρονομικού ,αγρογαστρονομικού ,οινοποιητικού και άλλων ειδών τουρισμού που η Ελλάδα έχει αλλά δεν το γνωρίζουν οι Πολωνοί και δεν προωθείται ανάλογα .Οι ιδέες είναι πολλές ,μόνο που λείπει η θέληση και η πραγματοποίηση όλων αυτών των εκδηλώσεων.
Σαν Έλληνας του εξωτερικού θα ήθελα να ρωτήσω τους υπευθύνους του τουρισμού στην Ελλάδα ,ποια είναι τα ποσά που διέθεσαν στην Πολωνική αγορά για την προώθηση της Ελλάδος τα τελευταία 10 χρόνια ,και ποια ποσά διέθεσαν σε άλλες αγορές ,και να συγκρίνουμε ποια ήταν η αύξηση αριθμητικώς εκεί που έχουν διαθέσει πιο πολλούς πόρους σε συγκρίσει με την Πολωνική αγορά .
Τα νούμερα μιλούν μόνα τους .
Αυτό σημαίνει ότι έχει μεγάλες δυνατότητες η Πολωνική αγορά ,τις οποίες εάν τις αξιοποιήσουμε σωστά ,θα έχουμε τα ανάλογα αποτελέσματα .
Στην Ελλάδα μιλούν για τους τουρίστες από τη Ρωσία ότι είναι οι πρώτοι σε αφίξεις αλλά δεν είναι έτσι .Το 2018 είχαμε 800000 Ρώσους και 1000000 Πολωνούς .Το 2019 οι προγνώσεις είναι 1200000 Πολωνοί.
Άραγε υπάρχει μεγάλη προοπτική σε αυτή τη χώρα αρκεί να κρατήσουμε την φιλοξενία μας και τις ανάλογες υπηρεσίες δημόσιες και ιδιωτικές
Βάσει της εμπειρίας σας και των τόσων ετών ζωής και επιχειρηματικής δραστηριοποίησης στην Πολωνία, σε ποιους επιχειρηματικούς τομείς θα βλέπατε ενδιαφέρον και προοπτικές ανάπτυξης στην Πολωνία;
Ο πρώτος τομέας είναι των τροφίμων. Πρέπει να γίνει ένας Εμπορικός τομέας ελληνικών τροφίμων ο οποίος θα αντιπροσωπεύει τα Ελληνικά προϊόντα και κρασιά και για αυτό πιο πάνω ανέφερα ότι χρειάζονται συνεργασίες και συμμαχίες ,διότι ενωμένοι θα είμαστε πιο ισχυροί σε μια αγορά 38 εκατομμυρίων κατοίκων.
Επίσης ο τομέας της γαστρονομίας είναι μια πολύ καλή προοπτική .
Αυτό είναι τα θέματα που τα γνωρίζω πολύ καλά και για αυτό επιμένω εδώ και πολύ καιρό αλλά …
Τι δυνατότητες υπάρχουν, ποιες προτάσεις κάνετε ώστε ένα κομμάτι Πολωνών τουριστών να έρθει και στις Σέρρες για κάποιες μέρες;
Έχω αναπτύξει τις απόψεις μου σε διάφορες συζητήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος .
Η περιοχή μας έχει πολλά θελκτικά σημεία για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε τουρίστες .
Πιο κοντά στην περιοχή μας είναι η Θάσος ,Χαλκιδική ,και η Παραλία Κατερίνης και αυτή είναι η πηγή που μπορούμε να αντλήσουμε τουρίστες .
Σαν πρώτη κίνηση ,πρέπει να μελετηθούν προγράμματα με τις ανάλογες υποδομές ,για να μπορούν τα τουριστικά γραφεία από τις ανάλογες περιοχές που προανέφερα να οργανώνουν ημερήσιες εκδρομές στην περιοχή μας .Μπορεί ο κρατικός φορέας να βοηθήσει οικονομικά με μια συνεισφορά στο κόστος της ημερησίας εκδρομής για να μπορέσουν τα τουριστικά γραφεία να προσελκύσουν τους τουρίστες στην περιοχή μας.
Όταν αυτό προχωρήσει ,τότε θα μπορέσουμε να αυξήσουμε και τις ημέρες παραμονής των τουριστών στην περιοχή μας με περαιτέρω ανάλογα προγράμματα .
Οι Πολωνοί δεν έρχονται στην Ελλάδα μόνο για τον ήλιο και την Θάλασσα ,αλλά γνωρίζοντας πολύ καλά την πολύχρονη ιστορία μας την οποία μαθαίνουνε στα σχολεία τους από μικροί ,σέβονται και θαυμάζουν την ιστορία μας και το μεγάλο προσόν που έχουμε σαν λαός την λέξη «Φιλοξενία».