Ο γεν. γραμματέας του Δήμου Σερρών Σοφ. Θεμιστοκλέους μιλά στο «Σ.Θ.»
O γενικός γραμματέας του Δήμου Σερρών Σοφοκλής Θεμιστοκλέους απαντά σε ερωτήματα που απασχόλησαν την ΚΕΔΕ στo πρόσφατo ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ.Τα πιο σημαντικά που προέκυψαν ύστερα από την τοποθέτηση και τις ανακοινώσεις του αρμόδιου Υπουργού Εσωτερικών κ.Χαρίτση όσον αφορά τον νόμο «Κλεισθένη» σχετικά με τα εκλογικά είναι η αλλαγή του τρόπου εκλογής του προέδρων των τοπικών συμβουλίων άνω των 300 κατοίκων, αλλά και η αύξηση του αριθμού των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων σε κάθε εκλογική περιφέρεια σε σχέση με το αρχικό νομοθέτημα του «Κλεισθένη».
Tι αλλάζει όσον αφορά τον τρόπο εκλογής των προέδρου των τοπικών κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων ύστερα από τα όσα δεσμεύτηκε ο αρμόδιος υπουργός στο συνέδριο της ΚΕΔΕ;
Το πρώτο που αλλάζει και ήταν το μεγάλο αγκάθι στον «Κλεισθένη» ήταν το θέμα της εκλογής των προέδρων των κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων, όπου στο ψηφισθέν νομοσχέδιο ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας αναφερόταν ως αρχηγός παρατάξεως στην τοπική κοινότητα, δεν ψηφιζόταν, και εκλεγόταν κατά την πρώτη Κυριακή της έναρξης της δημοτικής περιόδου για το αξίωμα του προέδρου του συμβουλίου ένας μεταξύ των δυο πρώτων επικεφαλής κατά σειρά εκλογής συνδυασμών. Εκλεγόταν δηλαδή από την ολομέλεια του τοπικού συμβουλίου ένας εκ των δύο υποψηφίων προέδρων των συνδυασμών που είχαν προηγηθεί στη διαδικασία εκλογής των τοπικών συμβουλίων.
Τώρα τι θα ισχύσει;
Τώρα ο Υπουργός πρότεινε να μην υπάρχει υποψήφιος πρόεδρος συνδυασμού ως επικεφαλής χωρίς ψήφο. Επομένως, πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου θα εκλεγεί ένας εκ των συμβούλων από κάθε συνδυασμό που θα λάβει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης στην τοπική κοινότητα, και μάλιστα εκ των δυο παρατάξεων που έχουν πρωτεύσει στην τοπική κοινότητα. Αυτοί θα τεθούν σε ψηφοφορία από το τοπικό συμβούλιο που θα σχηματιστεί τότε.Αυτή είναι η μεγαλύτερη αλλαγή που έχει εισηγηθεί ο υπουργός να υπάρξει στον «Κλεισθένη». Αυτό βέβαια δημιουργεί προβλήματα και ερωτήματα που τέθηκαν και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Πατούλη, αλλά και από άλλους συνέδρους. Ποιός θα προτείνει τον συνδυασμό του τοπικού συμβούλιου στο αρμόδιο Πρωτοδικείου αφού δεν θα υπάρχει αρχηγός παρατάξεως? Γιατί όπως τίθεται σήμερα με το ισχύοντα «Κλεισθένη» , αυτός που κατέβαζει το ψηφοδέλτιο στο Πρωτοδικείο είναι ο υποψήφιος πρόεδρος. Αυτή τη στιγμή υπάρχει θέμα που πρέπει να διατυπωθεί επακριβώς στην τροποποίηση ή πρέπει να επιλυθεί με ερμηνευτική εκλογική εγκύκλιο. Εξάλλου αυτό δημιουργεί και ερωτηματικά και αμφιβολίες, μήπως τελικά συμπαρασύρει και την κατάργηση της δυνατότητας κατάθεσης χωριστών ψηφοδελτίων σε κάθε τοπική κοινότητα όπως επιτρέπει σήμερα ο νόμος και τελικά αυτά προσδεθούν στις παρατάξεις των υποψηφίων δημάρχων και δημοτικών συμβουλίων
Ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων ανεβαίνει με την νέα πρόταση του υπουργού;
Ναι, με τη πρόταση του Υπουργού κ. Χαρίτση ανεβαίνει το ποσοστό συμμετοχής των υποψηφίων για την κατάρτιση των ψηφοδελτίων. Με τη βελτιωτική ρύθμιση που θα έλθει στη Βουλή, ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με το αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας με δυνατότητα προσαύξησης από το 30% που είναι σήμερα στο 50%. Και εδώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή διότι αναφέρθηκε σε υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους και όχι σε συμβούλους τοπικών κοινοτήτων.
Αυτό τι σημαίνει για τον Δήμο Σερρών;
Αυτό για τον Δήμο Σερρών σημαίνει ότι στους 41 υποψηφίους συμβούλους κάθε παράταξης που είναι υποχρεωτικός αυτός ο αριθμός, θα υπάρχει δυνατότητα με την προσαύξηση του 50% σε κάθε εκλογική περιφέρεια να προστεθούν συνολικά άλλοι 22 υποψήφιοι σύμβουλοι , οπότε ο συνολικός αριθμός ανεβαίνει στους 63 υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους για το Δημοτικό συμβούλιο.
Ποιο ήταν το κλίμα που υπήρχε στη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ;
Υπήρχε μία κριτική αξιολόγηση εκ μέρους των δημάρχων και συμβούλων όσον αφορά το νομοσχέδιο τοι «Κλεισθένη» το οποίο δεν έτυχε θετικής αξιολόγησης από την πλευρά τους κυρίως όταν αναφερόταν στο θέμα του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής και για το πώς θα επιτυγχάνεται η πλειοψηφία στην λήψη των αποφάσεων, εστιάζοντας δηλαδή στην δυσκολία της κυβερνησιμότητας των δημοτικών αρχών.Υπήρχε μία γενικότερη αξιολόγηση ότι ο νόμος είναι ημιτελής, ότι δημιουργεί προβλήματα και ότι δεν είναι αυτό που θα περίμενε η ΚΕΔΕ με βάση τις μελέτες που έχει κάνει η ίδια και οι κατά τόπους ΠΕΔ και το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για παράδειγμα δεν διευκρινίζεται εάν κατά την εκλογική διαδικασία και της κατανομής των εδρών μεταξύ των δημοτικών ενοτήτων λαμβάνεται υπόψη ο μόνιμος πληθυσμός ή ο πραγματικός πληθυσμός, παρά το γεγονός αρχικά στον νόμο για την διοικητική διαίρεση των δήμων και κοινοτήτων λαμβάνεται υπόψη ο μόνιμος πληθυσμός. Επίσης, δεν επιλύει το θέμα της περίπτωσης της ελλιπούς σύνθεσης του δημοτικού συμβουλίου όπως υπήρξε και στο δήμο Σερρών, κατά την κατανομή των εδρών στις εκλογικές περιφέρειες διότι δεν κατανέμει την έδρα στους συνδυασμούς μετά την δεύτερη κατανομή που ενώ δικαιούνται έδρα να μη τους αποδίδεται και να παραμένουν αδιάθετες. Τέλος, δεν διευκρινίζεται για το πως κατανέμονται οι έδρες στις εκλογικές περιφέρειες, αρχίζοντας δηλαδή από το μικρότερο σε εκλογική δύναμη συνδυασμό ή από τον μεγαλύτερο.Ο Υπουργός βέβαια δεν δεσμεύτηκε ότι θα κάνει και άλλες συνολικότερες αλλαγές. Πρότεινε ότι θα κάνει τις πιο σημαντικές κυρίως στο θέμα της εκλογής των προέδρων των τοπικών συμβουλίων άνω των 300 κατοίκων. Κατά τους ισχυρισμούς δημάρχων και νομικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ όπως εμφανίζεται ως τρίτη κάλπη η εκλογή των προέδρων είναι σαν να έχουμε άλλον έναν βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Από το σύνταγμα όμως και τους νόμους στην Ελλάδα ισχύουν οι δυο βαθμοί τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά τους νομικούς κύκλους της ΚΕΔΕ τίθεται θέμα και αντισυνταγματικότητας του νόμου και ως προς αυτό το σημείο και απαιτεί ιδιαίτερη διερεύνηση.
Δ.Ν.